18.4.2009 0 By admin

Murrayllä (Wall Street Journal) on hyviä ajatuksia siitä, miten lehdistö voi hankkia tuloja Internet-aikakaudella.

Lyhyesti: Saitti voi olla yhdistelmä maksullista ja maksutonta sisältöä. Päinvastoin kuin monet yritykset aiemmin, maksua ei kannata periä niistä uutisista, jotka kiinnostavat suurta yleisöä. Kilpailu tarkoittaa sitä, että joku muu raportoi tällaisesta kuitenkin ilmaiseksi. Ja samalla suurta yleisöä kiinnostava juttu kykenee tuottamaan kohtuullisesti mainoksilla jopa Internetissä.

Sen sijaan pieniä kohderyhmiä kiinnostavista jutuista voi jo periä maksua – ja mitä pienempi kohderyhmä sen parempi. Syy tähän on se, että riittävän pieneen kohderyhmään ei monen tiedotusvälineen kannata panostaa, joten lehti voi laskuttaa asiakkaitaan tällaisesta erikoissisällöstä.

Tulossa on siis uudenlainen tapa yhdistellä tiedontuotantoa ja välitystä (ja mainoksia) paljolti siksi, että Internet on jo rikkonut lehtien perinteisen bisnesmallin ryöstämällä parhaat palat mainostamisesta.