Hernesaari – ehdotus

Hernesaaren rakentaminen pääsee alkamaan nykyisen vuokrasopimuksen umpeuduttua vasta 2018. Aikaa on siis tehdä asiat hyvin. Ehdotan siis, että Hernesaaresta tehdään vaihtoehtoinen suunnitelma ja tämän jälkeen poliittiset päättäjät päättävät näiden kahden suunnitelman väliltä.

Itse toivon, että tämä vaihtoehtoinen suunnitelma olisi tiivis omaleimainen kaupunginosa, jossa ollaan valmiita kokeilemaan asioita.

  • Minimoidaan risteilijäsataman bussiliikenteen haitat. Siirretään risteilijäsataman bussiliikenne kulkemaan satamaa pitkin saaren pohjoisreunaan asti pois Hernesaaren pääkadulta. 
  • Ei helikopterikenttää Hernesaareen
  • Tavoitteeksi se, että Hernesaari on Helsingin tiivein kaupunginosa – tiiviimpi kuin Punavuori tai Harju. 
  • Sallitaan suunnittelijoille mahdollisuus suunnitella koko kaupunginosa tai vähintäänkin kortteleita autottomina tai vähäautoisina. Sallitaan, mutta ei vaadita. Ajatuksena se, että kaavoitusta tekevät arkkitehdit voivat suunnitella parasta mahdollista kaupunkia ja autopaikkojen määrä sovitetaan tähän – eikä toisinpäin kuten nykyään on tapana tehdä. 
  • Tonttikadut niin kapeiksi, ettei hulluinkaan autokuski halua ajaa yli 20km/h vauhtia
  • Mahdollisuus tinkiä asuntojen valaistusnormeista, jos tällä saavutetaan kokonaisuutena parempi kaupunkirakenne. Vaaditaan asuntojen myyjiä selkeästi tiedottamaan tällaisissa asunnoissa, etteivät nykyaikaiset valaistusnormit täyty. 

Siinä vaatimaton ehdotukseni. Kun tämän ehdotuksen pohjalta tehty osayleiskaava ja siihen liittyvä luonnos Hernesaaren kaavasta valmistuu, molemmat tuodaan lautakuntaan, joista asemakaavatyön pohjaksi valitaan toinen.

3 vastausta artikkeliin ”Hernesaari – ehdotus

  1. En nyt niistä valaistusnormeista stressaisi, tai no vaikka niin että jokaisen asuinhuoneen ei tarvitse niitä täyttää. Täällä pohjoisessa valo nyt vaan tulee sivusta eikä ylhäältä, eikä tuon huomioiminen estä tekemästä tiivistä ja viihtyisää kaupunkia. Teemalla keskiaikainen, haluaisin sellaista kolme-neljäkerroksista tiivistä, toki parilla tornilla höystettynä. 40 000as./km2 onnistuu noin ihan hyvin.

    Pienimittakaavaisuudessa on myös sellainen killer feature, että yksittäiset talot ovat aika pieniä. Eli helpompi rahoittaa vaikkapa ryhmärakentamisessa ja vähemmän monotonista kaupunkikuvaa.

    Mutta muuten joo.

  2. Joo, toi valonormi oli enemmänkin esimerkkinä siitä, että annettaisiin virallisesti lupa tehdä kaupunkia, joka on tiivistä ja hyvää – ja että tarvittaessa ylipäätänsä normeista voidaan tämän tavoitteen eteen joustaa. Autopaikat ja valo nyt tuli ensimmäisinä esimerkkeinä mieleen.

    40000as./km2 kuulostaa aika sopivalta Hernesaareen. 🙂

  3. Asiallinen ehdotus (no, tämä ei tietenkään tullut yllätyksenä). Risteilylaivojen bussiliikenteen ajaminen laituria pitkin on hyvä idea, mutta sen käytännön toteuttaminen vaatii melko leveää laituritilaa, koska bussien lisäksi laiturille pitää leveyssuunnassa mahtua laivojen maininnoususillat ja muuta niihin liittyvää sälää, jotka vievät helposti pari bussin leveyttä lisää. Itse ennemmin haluaisin minimoida risteilijöiden vaatiman leveyssuunnan laituritilan, aidattu laituri on kuitenkin aina kaupunkilaisilta pois.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *