Itä-Helsinki aseveliakselin puristuksessa

Kun seuraa Kokoomuksen ja demareiden politiikkaa Itä-Helsingin osalta, ei voi kuin takoa päätään seinään. Tänään päätettiin lautakunnassa Meri-Rastilan osayleiskaavan suunnitteluohjeista. Mari Holopainen teki palautusesityksen esittäen kaavan valmistelua OurCity-suunnitelman pohjalta. Hävisimme äänestyksen 5-4. Lisäksi lautakunta hyväksyi yksimielisesti ponnen Meri-Rastilan tiivistämisestä asukkaista ja kansalaisjärjestöistä lähteneiden kaavaesitysten esittämällä tavalla. Tällä tarkoitetaan OurCity-hankkeen ja kaupsuyhdistyksen tekemiä kaavoja.

Tämä on paha takaisku koko Helsingille, josta tulemme kärsimään vielä pitkään. Tulevaisuudessa kaavoitus on enenevissä määrin täydennysrakentamista. Helsinki tarvitsee edes yhden loistavan onnistumisen, jota voidaan käyttää esimerkkinä, kun vakuutetaan asukkaita täydennysrakentamisen mahdollisuuksista. Meri-Rastilassa oli kaikki mahdollisuudet onnistua yli odotusten. Ne mahdollisuudet ollaan nyt valuttamassa tyhjiin.

Meri-Rastilan osayleiskaavaluonnos

Valitettavasti aseveliakselin suunnitelmat eivät jää tähän. Itäkeskukseen ajetaan valtavaa kaupunkiympäristön tuhoavaa siltaa. Tämä on luonteva ajatus niille, joille Itä-Helsinki on vain paikka, jonne voidaan sulloa ne ihmiset, jotka tarvitaan pyörittämään kantakaupunkia, mutta joita hienohelmat eivät halua nähdä naapurissaan. Samaan ajatukseen perustuu myös Meri-Rastilan metsien pirstominen.

Smith-Polvisen keskustasuunnitelma ja nykyinen Itä-Helsinki

Vielä 60-luvulla tällaisia moottoritiehirviöitä esitettiin tosissaan kantakaupunkiin Smith-Polvinen -suunnitelmassa. Esimerkiksi nykyinen Kruunuhaka olisi näyttänyt suurinpiirtein samalta kuin Itäkeskus nykyisin. Nyt 40-vuotta myöhemmin saamme olla onnellisia siitä, ettei Helsingissä keskustaa tuhottu moottoriteillä, kuten monissa amerikkalaisissa kaupungeissa tehtiin. Irvokkaasti moottoriteitä perusteltiin usein nimenomaan kaupungin keskustan elvyttämisellä.

Voisi kuvitella, että tässä on jo riittävästi, mutta tälle aseveliakselille ei riitä mikään. On tunnettua, että korkea virkamiesjohto ja merkittävät poliittiset voimat vastustavat järkevää joukkoliikenneratkaisua Östersundomiin. Virastosta kuului juttuja, joiden mukaan metroon pohjautuvaa mallia vaadittiin kaupungin korkeimman johdon suunnalta. Esimerkiksi poikittainen ratikka Vantaalle pyrittiin hautaamaan, koska se olisi voinut vahingoittaa Kalasataman mahdollisuuksia pärjätä alueellisessa kilpailussa työpaikoista.  Itä-Helsinki näyttäytyy tässä pelissä pelkkänä pelinappulana Helsingin kantakaupungin kuvitteellisessa eloonjäämistaistelussa.

Poliittisesti näiden hankkeiden takana ovat seisseet erityisesti Kokoomus ja SDP. Jos taas haluaa syyttää virastoja ja virkamieskuntaa, kannattaa suunnata katse kaupunkisuunnittelusta vastaavaan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilään (SDP) ja kaupunginjohtaja Jussi Pajuseen (Kok.).

Jostain syystä Itä-Helsinkiä ei koskaan katsota siitä näkökulmasta, mikä olisi Itä-Helsingille itselleen parasta. Tuntemani itä-helsinkiläiset nostavat esille alueen vahvuuksina rannat ja metsät. Näiden lisäksi Itäkeskus voisi olla Helsingin itäinen keskusta, jos Itäväylä ja kehä I muutettaisiin kaduksi. Tiivis lisärakentaminen kadun varrelle toisi merkittävästi uusia asukkaita ja lyhentäisi kävelyetäisyyksiä. Kaupunkia saadaan sillä, että rakennetaan kaupunkia. Ei se niin vaikeaa ole.

Myllypuroon voisi uuden käveltävän kaupunkiympäristön ja asukasmäärän kasvun myötä kehittyä ihan oikea yrityspuisto Metropolian yhteyteen – kunhan poikittaisiin joukkoliikenneyhteyksiin satsataan riittävästi.

19 vastausta artikkeliin ”Itä-Helsinki aseveliakselin puristuksessa

  1. Kiitos kirjoituksestasi. Voisitko vielä kertoa, ketkä äänestivät vastaan ja ketkä puolesta (KSV:n ehdotus Meri-Rastilan kaavasta)?

  2. Terveiset Meri-Rastilasta ja kiitos Mikolle ja kolmelle muulle tuesta. Koen, että tehty päätös oli oikeusmurha, jolla lisätään Helsingin kaupungin asukkaiden eriarvoisuutta.

    Kopioin tähän vielä viestin, jonka aamulla lähetin lautakunnan jäsenille ja varajäsenille:

    MUUTAMIA VIIME HETKEN HUOMIOITA MERI-RASTILAAN LIITTYEN

    Päätöstä tehtäessä on olennaista, millainen maakuntakaava on voimassa päätöksentekohetkellä.

    Asuntoministeri Krista Kiuru vieraili Vuosaaressa 28.3.2012. Hän piti tärkeänä, että hyvä veli -järjestelmä saataisiin kitkettyä kaupunkisuunnittelusta. Olen hänen kanssaan samaa mieltä.

    Selvityksistä peräisin olevia tietoja on taitavalla retoriikalla muokattu esityslistalla sellaiseen kieliasuun, että syntyy kuva, että niissä mainitut asiat olisi huomioitu. Todellisuudessa KSV:n suunnitelman toteutuminen uhkaisi niin vanhan metsän arvoja, tervaleppälehtoa kuin muinaisrantaakin. Vuosaarelaisilla on kokemusta siitä, etteivät asiat toteudu esityksiin kirjoitetulla tavalla. Vuosaaren vanhin rakennus, suojeltu Svartvikin Torppa purettiin Aurinkolahden kanavan tieltä tarkoituksena siirtää se toiseen paikkaan. Hirsiä ei sittemmin ole löydetty. Meri-Rastilassa Villa Harbon edessä ollut lepakoiden lisääntymispaikkana käyttämä vaja olisi tullut luonnonsuojelulain 49 §:n mukaan säilyttää, mutta myös se hävitettiin.

    Vaikka lähiluonnon terveysvaikutuksista on runsaasti tutkimustietoa, ei tieto ole siirtynyt suunnittelun käytäntöön. Aiheesta voi lukea mm. tämän päivän Helsingin Sanomien sivulta D1, jossa kerrotaan monimuotoisuuden suojaavan allergioilta.

    Terveisin

    Hanna-Leena Ylinen

  3. Lasse Männistö (kok) on kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja.

    Hänen blogistaan:

    ”2. Silloin kun rakennetaan, rakennetaan tehokkaasti. Tiivis kaupunkirakenne ja tehokas rakentaminen (eli myös korkeampi silloin kun se sopii kaupunkikuvaan) on kaupunkilaisten mielestä tutkitusti viihtyisämpi kuin hajanainen. Positiivisiin vaikutuksiin lukeutuvat esimerkiksi pienempi liikkumisen tarve, suurempi viher- ja virkistysalueille jäävä maa-ala sekä rakentamisen energiatehokkuus. Tehokas kaavoitus tukee myös asuntotuotannon tavoitteiden saavuttamista.”

    (http://lassemannisto.fi/2011/10/johtamaan-kaupunkisuunnittelulautakuntaa/)

    Nyt äänesti kuitenkin tätä vastaan. Miksi?

  4. Lautakunta on tehnyt päätöksensä. Ratkaisu ei kuitenkaan ole vielä lainvoimainen.

  5. Miten se Vuotien kattaminen? Kannatan. Niin ikävä kuin Vuotie onkin , se on vain yksi väylä ja vielä osittain kaukalossa. Mutta se Itäkeskus. Huomionarvoista , että viime aikoihin asti virallisesti alueen nimi ja kauppakeskuksen nimi olivat yksi ja sama.Metrolla itiksessä asiointi toimii ihan mukavasti. Ei tarvitse taiteilla epäselvien kulkureittien kautta parkkiksen läpi etuovelle. Kuulostaa tutulta jos on asioinut uudessa Verkkokaupassa (kyllä tiedän bussin ja ettei alue ole vielä valmis). Autollakin pääsee mukavasti asioimaan itikseen. Kauppakeskuksen ikä alkaa näkyä , mutta se ei eroa merkittävästi muista pääkaupunkiseudulla olevista vastaavista kauppakeskuksista. Pitää jos pitää tällaisesta. Hehtaarihallien sovittaminen kaupunkiympäristöön on aina vaikeata. Mutta itäkeskus on rakennettu jo ns valmiin ympäristönsä ehdoilla omana aikanaan.

    Mutta sitten se muu ympäristö. Aivan onnnetonta. Kaikki nykyiset ja tulevat päättäjät pitäisi viedä tutustumiskävelylle tuonne. Alue ympäristöineen on lisäksi nuhjuinen , epäsiisti ja sekava. Hirvitykset laskevat alueen arvoja. Liittyen tuohon segregaatiokeskusteluun , jota käytiin Meri-Rastilan yhteydessä. Ja tuo on megaluokan hirvitys. Se moottoritiesilta olisi ollut suoraan viimeinen arkunnaula tuonne. Myös käynti lepuskin kehä1 liittymien luonna muistuttaa aika paljon tätä ympäristöä. Mutta mielestäni siellä on onnistuttu jonkin verran paremmin vähentämään näitä haittoja. Sello on rakennettu vähän sivuun kehästä. Itis on suoraan vieressä. Lisäksi

    Itäkeskuksen ympäristöstä (lasken tähän tietysti Puotinharjun yms) pitäisi tehdä pasila one tapainen suunnitelukilpailu.Tiettyjä yhtäläisyyksiä näiden kahden alueen välillä kyllä löytää. Asuntoja lähellä esim metroasemia huom laadukkaan ja mukavan kävelymatkan päässä saisi lisää.

    Esim sille etniselle kauppahallille ei löytynyt vapaata tilaa! itäkeskuksesta? Tilaa ja tilaa. Maa-alaa löytyy muttei tilaa. Monet eivät pidä mistään etnisyydestä , mutta kauppahallimainen tila olisi kyllä ihan mukava ja jotain muuta verratuna itiksen tavoittelemaan kiiltokuvamaailmaan. Mikä se ravintola oli , joka sai häädön sieltä kauppakeskuksesta? Mielestäni kaikkia rehellisiä yrittäjiä pitäisi kannustaa , eikä ainakaan estää yrittämistä. Olen huomioinut räkälä-asian , se ei liity nyt tähän. Kauppakeskus itis on yritys , jolla on omat intressinsä.Saataisiin sitten myös muuta liiketilaa kuin kauppakeskuksessa vaikka niihin kivijalkoihin tuonne.

    migul

    • Milloinkas Kokoomusta olisi rangaistu itähelsinkiläisten kyykyttämisestä? Sen äänestäjäkuntaan kuuluu niitä, jotka tällaista haluu. Demareilla on toisin, ne lähti Kokoomuksen kelkkaan ja osoitti halveksuntaa mm. vuokralla asuvia ja lähiön oman väen aktiivisuutta kohtaan. Luulis, ettei demarien peruskannattajat tykkää niin kuin ei tykänneet Lipposestakaan.

  6. Tuo Polvinen-Smith suunnitelma ei tuollaisenaan toteutunut, mutta pitää kuitenkin muistaa, että Helsinki on kaupunkimotareiden pirstoama. Vain kantakaupunki on onnistuttu pelastamaan. Tarvittaisiin suuren luokan liitto, jossa esikaupunkialueiden asukasyhdistykset yhdistäisivät voimansa.

  7. Markon ehdotus on hyvä. En kuulu mihinkään asukasyhdistykseen, mutta aamulla tuli mieleen, että itähelsinkiläisten pitäisi laajemmin löytää toisensa ja lähteä yhteistyöllä laittamaan kampoihin asukkaiden kyykyttämiselle.

  8. Hyvä päätös tehtiin. Metsästä jää yhä 85 % jäljelle, ja uudet asukkaat tuovat elinvoimaisuutta Rastilan alueelle.

    • KSV:n esityksessä on saatu näyttämään, että metsästä katoaisi vain 15 %, kun on rajoituttu tarkastelemaan välittömästi rakennettavaa aluetta. Todellinen vaikutus on huomattavasti laajempi. Myös KSV:n arkkitehti Antti Varkemaa ja viraston päällikkö Tuomas Rajajärvi ovat myöntäneet asian suullisesti.

  9. Heräisitkö todellisuuteen ………..ei ole metsää vaan suurta käyttäjämäärää kestävä rakennettu puisto ja ranta yksityiskäytössä

  10. Päivitysilmoitus: Autottoman päivän Kriittinen pyöräretki valtaa Itäväylän | Kaupunkifillari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *