Kaupunkirakentamisen aika (39): Kuka hyötyy ruuhkamaksuista?

Kuka hyötyy ruuhkamaksusta: köyhät pois rikkaiden tieltä?

Ketkä hyötyvät ruuhkamaksusta? Kenen etua ne palvelevat liikenteestä ja keitä ne syrjivät?

Liikenteessä on tilaa vain tietyllä määrälle autoja. Ylimääräiset autot voidaan karsia liikenteestä joko ruuhkilla (aikakustannus) tai ruuhkamaksuilla eli rahalla.

Jos ajattelemme ruuhkamaksuja autoilijoiden välisenä nollasummapelinä, niistä hyötyvät ne, joilla on vähän aikaa ja paljon rahaa, koska he voivat muuttaa ruuhkamaksujen ansiosta aikaa rahaksi ja kärsivät ne, joilla olisi aikaa seistä ruuhkissa, mutta ei rahaa maksaa ruuhkamaksuja.

Asia olisi näin yksinkertainen, jos jokin veroparatiisissa elävä yhtiö keräisi ruuhkamaksut, eikä kerättyjä rahoja nähtäisi sen jälkeen.

Koska ruuhkamaksut kerätään kunnalle, joka voi käyttää niitä joko kunnallisveron alentamiseen, parempiin julkisiin palveluihin tai joukkoliikenteen hyväksi, voittajia ovat lopulta jokseenkin kaikki – myös ne, jotka jäävät ruuhkista pois, koska eivät halua maksaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>