Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 27.3.2012
Tällä kertaa minä olen menossa lautakuntaan. Lista löytyy täältä.
Teosto räjäytetään. Tilalle Lauttasaarentien varressa on suunnitteilla uusi asuintalo. Tonttitehokkuus on surkea, noin 1. Haluaisin palauttaa tämän kaavan takaisin valmisteltavaksi – kyllä näin lähellä keskustaa pitää saada ainakin kaksinkertainen tonttitehokkuus. Toinen jännittävä säätö löytyy autopaikkamääräyksistä.
Autopaikkoja tulee rakentaa uuden laskentaohjeen mukaisesti asuntoja varten vähintään 1 ap/100 k-m2,toimistoja varten vähintään 1 ap/75 k- m2 ja myymälöitä varten vähintään 1 ap/60 k-m2.
Kaupungissa halutaan ilmeisesti varmistaa, että Lauttasaaren uusissa taloissa ei varmasti tule olemaan toimistoja tai liiketiloja yhtään kilpailemassa metroasemalle rakennettavan ostoskeskuksen kanssa. Olen ollut siinä käsityksessä, että yleensä tässä kaupungissa on kauppojen ja toimistojen osalta noudatettu pysäköintipolitiikkaa, jossa määritellään autopaikkojen maksimimäärä – ei minimiä. Erityisesti on järjetöntä vaatia liiketiloille merkittävästi tiukempaa autopaikkanormia kuin asunnoille. Esimerkiksi 400m2 kokoinen lähikauppa tai ravintola tarvitsisi 7 autopaikkaa, joiden rakentamiskustannus on noin 200 000 – 400 000 euron luokkaa. Kuka sen maksaa?
Jos tuohon taloon rakennetaan liiketiloja, ei sinne tulla autolla. Sieltä haetaan lähipalveluita.
Kalasataman keskuksen suunnitelma tuodaan uudelle kierrokselle. Ratikka ollaan vetämässä keskuksen läpi pohjois-eteläsuuntaisesti ja näin valmistaudutaan tulevaan Kumpulan laakson läpi menevään joukkoliikennekatuun. Oma toiveeni on se, että sinne aikanaan saadaan nurmiratana toteutettu ratikkarata. Joukkoliikenteestä kiinnostuneiden kannattaa vilkaista Kalasataman joukkoliikenneselvitys.
Joukkoliikenneselvityksessä on unohdettu pari asiaa. Ensinnäkin nyt esitetty joukkoliikennesuunnitelma tekee Kalasatamasta irrallisen sormen, joka ei ole missään yhteydessä olemassaolevaan Suur-Kallioon. Toisekseen Kalasatama tulee olemaan merkittävä julkisten palvelujen keskus myös Hämeentien, Mäkelänkadun ja Helsinginkadun ympäristössä asuville. Sinne tulee sijoittumaan mm. suuri alueellinen terveyskeskus. Joko joukkoliikennejärjestelmää tulee tarkastella uudestaan myös julkisten palveluiden kannalta ja varmistaa, että tärkeiltä sisääntuloväyliltä kulkee tiheästi vuoroja Kalasatamaan, tai sitten osa terveyspalveluiden käyttäjistä tulee siirtää (oletusarvoisesti) muiden terveysasemien käyttäjiksi. Joukkoliikennesuunnitelmasta katsoen, Kalasataman palveluiden käyttäjiksi soveltuvat Kalasataman alueen lisäksi erityisesti Hermannin, Arabian ja Kruunuhaan asukkaat. Sen sijaan Kallion, Alppiharjun ja Vallilan asukkaat suurelta osin eivät.
Tässä asiassa tarvitaan nyt hyvää yhteissuunnittelua, jotta saadaan kaikille terveyspalvelut korkeatasoisen joukkoliikenteen varrelle.
Vuosi 2025 ja Hämeentie on bussiton 🙂
-jari
Pari kommenttia Kalasataman liikennesuunnitelmasta pyöräilijän silmin:
Alkuun pitää kehua, yleisesti ihan hyvä. Ei ihan täydellinen sentään, viilaamisen varaa on.
On vähän epäselvää, kannattaako liikenneympyröissä olla erilliset pyöräkaistat vaiko sekaliikenne. Pyöräkaistojen ympyröistä poistamista on syytä harkita.
Jos Capellan puistotiellä ei ole liikaa moottoriliikennettä, pyörätiet pois ja polkupyörät ajoradalle. Samalla puistotien ja Kulosaaren sillalle menevän pyörätien risteys selkeytyisi. Siinä risteyksessä on nykyisellään pari ongelmaa. Kaarresäteet ovat kovin pienet, puuistutukset saattavat heikentää näkemiä, ja risteävältä pyörätieltä on kiusaus kääntyä väärään suuntaan menevälle yksisuuntaiselle pyörätielle. (Kai ne Capellan pyörätiet ovat yksisuuntaisia?)
Bussipysäkit (Hermannin rantatie) ovat vähän ikäviä, mutta niille ei vaan voi mitään. Parempaa vaihtoehtoa tuskin löytyy.