Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.10.2014
Kaupunkisuunnittelulautakunnassa 28.10.2014 tehtiin seuraavia päätöksiä.
Koivusaaren osayleiskaava hyväksyttiin jatkosuunnitteluohjeilla, jossa vaaditaan riittävät aluevaraukset mm. julkisille palveluille, kuten kouluille ja kehotus kiinnittää huomiota lisääntyvän liikenteen haittojen minimointiin. Sen sijaan minun esittämäni jatkosuunnitteluohje kävelyn ja pyöräilyn huomioimisesta asemakaavoituksessa ei saanut kannatusta Kokoomukselta eikä demareilta. Alueelle on läpikulkevan moottoritien vuoksi erittäin haastavaa saada toimiva jalankulku- ja pyöräily-ympäristö – autoilun helpottamiseen laitetaan kymmeniä miljoonia.
Vielä on pitkä matka siihen, että tässä kaupungissa ymmärrettäisiin kävelyn merkitys kaupungin luojana ja liikenteenä.
Jätkäsaaressa Terassitalon asemakaava meni läpi ehdotuksen mukaan. Tässä oli ilmeisesti ollut liikkeellä joku väärinkäsitys naapuritalon (Maltan) etäisyydestä tässä kaavoitettuun uuteen taloon – etäisyyttä tulee 21,5 metriä, mikä on tiiviissä kaupungissa paljon enemmän kuin pienillä tonttikaduilla kannattaisikaan olla.
Lauttasaaressa hyväksyimme asemakaavan, joka tuo sata uutta asukasta kiitoksien kera.
Hakaniemenrannan ja Merihaan suunnitteluperiaatteet jäivät pöydälle.
Liikenteenturvallisuuden kehittämisohjelma jäi pöydälle.
Voi teitä! Ongelmahan on juuri se, että se kuuluisa 21,5 metriä on etäisyys parvekkeisiin, ei tontin rajaan. Parvekkeiden ja tontin rajan välissä on jätekatos. Se puolestaan rajaa Messitytönkujan reunan, joka on siis aivan liian kapea voidakseen toimia sen parkkitalon liikenteen välittäjänä Välimerenkadulle. Siihen ei mahdu kahta kaistaa eikä kulmasta näe Välimerenkadulle. Suunnittelija johtaa minusta harhaan lautakuntaan sillä pienoismallilla, jossa ei ole esitetty Maltan tontin rakennuksia oikein.
21,5 metriä talojen välillä on kaupungissa varsin runsas etäisyys. Niin Jätkäsaaressa kuin muuallakin kantakaupungissa on paljon rakennuksia, jossa etäisyys talojen välillä on selvästi pienempi. Mitä tulee kadun leveyteen, niin tuollainen tonttikatu saisi omasta puolestani olla kapeampikin.
Ymmärrän kyllä mielipahan siitä, että suunnitelmat naapuritontilla muuttuivat.
Tämä Koivusaaren kaava kyllä suututtaa. Ei mikään ihme jos kaupunkilaiset valittavat joka ikisestä kaavasta ihan periaatteen vuoksi ja rakentaminen seisoo, kun kaupunkisuunnittelun todellisuus on tämä.
Toki suuri laiva kääntyy hitaasti jne. mutta näkisi nyt edes yhden ainoan kunnolla tehdyn uuden kaupunkikaavan Helsingissä (pois lukien pienen pienet täydennyskaavat).
On noita hyviäkin esimerkkejä. Sompasaareen tulee noin 3000 asukkaan verran korttelikaupunkia.