Kaupunkisuunnittelulautakunta ja -pubi 27.3.2012

Eilisessä kaupunkisuunnittelulautakunnassa oli kohtuullisen kevyt lista, varsinkin kun virasto veti Kalasataman kaavan ja liikennesuunnitelman pois lautakunnan listalta. Syynä tähän oli se, että kaavaan halutaan lisätä julkisivuja koskevia määräyksiä, joita ei vielä ole kirjoitettu.

Lauttasaari meni läpi sellaisenaan. Taloja ei saada kadun reunaan, koska tontti ei ulotu katuun asti, enkä jaksanut lähteä vänkäämään siitä, että välipätkä pitäisi yhdistää tonttiin kaavoituksen yhteydessä. Pitäjänmäen toimistotalossa oli kaavaselosteessa virheellisesti normaalia tiukempi autopaikkamääräys liiketilojen osalta, mutta tämä saatiin lautakunnassa korjattua. Ei-asuntojen autopaikkaohjeet ovat muuten peräisin jostain kaukaa 90-luvulta ja kaipaavat selkeästi uudistamista.

Ahjo osoitti voimansa. Tämä oli kevään aikana kolmas lautakunnan kokoukseni ja tähän mennessä saldo on joka kerralla ollut sama. Järjestelmä ei ole kertaakaan antanut minun logata sisään, vaikka IT-puolen ihmisten mielestä kaikki on kunnossa. Ei näin.

IT-järjestelmien kehittämisessä on yksi merkittävä ongelma, jota ei ole vielä kaupungissa ymmärretty. Jos vanhaan aikaan paperisten järjestelmien kohdalla tuli vastaan ongelma, johon järjestelmä ei taipunut, ei jääty odottamaan sitä, että kaupunki tilaa toimittajalta uuden tavan käsitellä papereita. Sen sijaan ihmiset, joilla tämä ongelma oli, miettivät miten asian voi tehdä paremmin ja muuttivat toimintatapaa tältä osin. Minkä tahansa järjestelmän parannuksista yli 90% on pieniä parannuksia, jotka osaa parhaiten tehdä järjestelmän käyttäjä. Nykyisellä toimitusmallilla tämä ei ole mahdollista. Agiilia järjestelmätilaamista ja avointa lähdekoodia kiitos.

Pubissa oli eilen täyttä, kun samaan aikaan oli paikalla eräs IT-tilaisuus. Toimitusjohtaja osoittautui vanhaksi työkaverikseni IT-buumin ajoilta. Puhuimme tilaisuudessa monista asioista, mm. perjantaina Aallossa väitelleestä kulutustutkijasta, Helsingin saariston ekologiasta ja Mannerheimintien eteläpään liikennejärjestelyistä. Teemu esitteli kuvaa, jossa autokaistat on sijoitettu Postitalolta Erottajalle kadun länsireunaan ja ratikat kadun itäreunaan. Näin ratikoiden ei tarvitse pysähtyä liikennevaloissa Kaivokadun tai Aleksanterinkadun risteyksessä. Kaivokadun ja Aleksin sujuvuus on merkittävä haaste ratikkajärjestelmämme kehittämiselle.

Seuraava kaupunkisuunnittelupubi on tiistaina 24.4. Angleterressa kello 18 alkaen. Pistäkääpä kalentereihinne.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *