Kaupunkiympäristölautakunnan lista 7.11.2017
Olen tänään menossa kaupunkiympäristölautakuntaan. Listalla alkaa pikku hiljaa näkymään se, että vuosi on loppumassa. Päätettävänä on nimittäin iso tukku kaava-asioita. Tällä kertaa käsittelemme kaavoja runsaalle 4000 asukkaalle mm. Vuosaaressa, Arabiassa, Töölössä ja Herttoniemessä.
Talissa kaavoitetaan asuntoja noin 150 asukkaalle. Tähän suunniteltiin aikoinaan kulttuuritoimintoja. Niitä ei koskaan tullut. Nyt tulee asuntoja. Vähän jäin miettimään sitä, mikä on Helsingin visio Talin alueelle.
Arabianrannassa Hämeentie 135 uudistuu, kun Aalto muuttaa alueelta pois. Muutos koskettaa minuakin, sillä oma työpisteeni sijaitsee juuri tässä talossa.
Kortteliin suunnitellaan asuntoja runsaalle tuhannelle asukkaalle. Samalla rakentamistehokkuus Arabiassa vähän vähenee. Tornitalot sopivat tässä alueen piirteisiin aika kivasti ja täydentävät mereltä vähitellen nousevaa siluettia. Erityisen kiinnostavaa on kuulla siitä, minkälaisia ratkaisuja julkisiin tiloihin ollaan tekemässä sen eteen, että tiloista saadaan kiinnostavia ja oleskeluun houkuttelevia.
Hakaniemenrantaan suunnitellaan uutta hotellia. Siitä käytiin kilpailu jokin aika sitten ja voittajatyötä nyt sovitetaan sitten eteenpäin. Hyvä, että Helsinkiin saadaan lisää hotellikapasiteettia. Sitä tarvitaan.
Itseäni kiinnostaa erityisesti mahdollisuus päästä veden äärelle. Siksi portaat veden äärelle ja rannan suuntaisesti kulkeva kelluva puinen laituri vedenrajaan olisivat erittäin arvokas asia tälle hankkeelle.
Herttoniemen sairaala-alueella kaavoitetaan asuntoja noin 600 asukkaalle.
Kirjoitin tästä alueesta Osmo Soininvaaran kanssa kirjaamme Kaupunkirakentamisen aika. Olennaista on ymmärtää, että Itä-Helsinkiin on syntymässä uusi metroradan kanssa rinnakkainen kudos, joka ansaitsee oman laadukkaan runkolinjansa, joka kulkee aamusta iltaan tiheällä vuorovälillä ja pysyy luotettavasti aikataulussa.
Vuosaaren keskustaan kaavoitetaan tiivistä keskustaa Aromikujan alueelle. Metroaseman viereen tulee sosiaali- ja terveyspalveluiden monipuolinen keskus ja asuntoja 1700 asukkaalle.
Töölöntullissa tiivistetään kaupunkia runsaan 500 asukkaan verran. Kohde on haastava ja suunnitelmat erittäin mielenkiintoisia. Kantakaupunki kasvaa tiivistyen ja kortteli korttelilta laajentuen.
Bussilinjat ovat /c:stä, jopa itä-Helsingissä. Varautukaa ennemmin rakentamaan sporalinja samantein.
Kaupunki julisti juuri hiljattain avoimen ideakilpailun, jonka avulla etsitään uusia avauksia Hakaniemenrannan suunnitteluun. Toiveena on, että kilpailijat esittävät, miten alueelle voitaisiin rakentaa lisää asumista ja palveluita ja tehdä rannasta kaikille avoin ja houkutteleva.
Kahdeksankerroksisen hotellikolossin rakentaminen ahtaaseen paikkaan Siltavuorensalmen rantaan meren päälle ei ainakaan rannan avoimuutta ja houkuttelevuutta edistä millään tavalla. Missä kabineteissa tämä hotelli on nyt jo nuijittu kaavaan, kun toisaalla vielä ideakilpailuja järjestetään?
Tuo hotellisuunnitelma tuli ensin ja vasta sen jälkeen päätettiin koko rannan alueesta järjestää kilpailu. Siksi homma menee nyt tällä kertaa näin päin.
Hotellitontti varattiin ihan normaalin tonttivarausmenettelyn kautta ja siihen järjestettiin suunnittelukilpailu. Se on sijoitettu niin, että näkymät Hakaniementorilta merelle säilyvät varsin mallikkaasti.
Hotellitontti varattiin ihan normaalin tonttivarausmenettelyn kautta, eli norjalaiset kiinteistösijoittajat varailevat tontteja mielensä mukaan Helsingin kantakaupungin rannoilta.
Kaupunkisuunnitteluviraston päällikkö kertoo Helsingin Sanomissa 20.10.16, että norjalainen hotellimiljonääri Arthur Buchardt ihastui paikkaan, ja sovittiin että hotellin suunnittelusta järjestetään kilpailu. Ja katso, näin tapahtui.
Hei Mikko, Hämeentien linja-autoliikenteen jatkuva heikentyminen huolestuttaa monia Arabian pohjoisosan sekä Toukolan asukkaita. Ensin 68 ja 74 siirtyivät Lahdentietä menevälle väylälle 900 asukkaan allekirjoittamasta vastustusadressista huolimatta, ja nyt 71:stä ollaan siirtämässä Kalasatamaan menevälle reitille. Tämän jälkeen Hämeentietä pitkin ei kulje yhtään Vallilan ja Sörnäisten kautta keskustaan menevää bussia. Raitiovaunut 6 ja 8 eivät palvele syntyvää tyhjiötä, koska esim. omasta asunnostani lähimmälle pysäkille on lähes kymmenen minuutin kävely. Mitä ajatuksia sinulle tulee tästä? Ilmeisesti Arabia 135:n kaavamuutos vaikuttaa edelleen heikentävästi myös alueen bussipysäkkeihin. Esityslistalinkki ei jostain syystä enää toimi.
Terveisin,
Visa S.