Kävely on kaupungissa ensisijainen kulkumuoto

Helsingin yliopiston tutkimus usean muun yliopiston kanssa osoittaa, että kaupungeissa lyhyet kävelymatkat ovat ylivoimaisesti merkittävin liikkumistapa. Lyhyitä sadan tai muutaman sadan metrin matkoja tehdään yli satakertainen määrä muutaman kilometrin matkoihin ja monituhatkertainen määrä verrattuna kymmenen kilometrin mittaisiin matkoihin.

Samasta tutkimuksesta voidaan havaita, että kun matkat pitenevät ihmiset vaihtavat kulkuvälinettä. Rakennetaan siis kaupunkia, jossa elämä ja palvelut ovat lähellä eikä kaukana.

Screen Shot 2015-03-19 at 13.39.54

Tämän takia kaupunki- ja liikennesuunnittelussa pitää ensisijaisesti varmistaa, että kävelymatkat ovat nopeita, lyhyitä, suoria ja käteviä. Kävely on kaupungin tärkein liikkumistapa. Pistetään se näkymään myös liikennesuunnittelussa.

Kaupunkisuunnitteluvirastoon tulee palkata 1-2 kävelyyn erikoistunutta liikennesuunnittelijaa, joiden tehtävänä on nimenomaan luoda periaatteet, joilla hyvää kävely-ympäristöä rakennetaan. Ja sitten eikun toteuttamaan.

Tutkimus tehtiin Genevessä ja Pekingissä ja aineistona käytettiin Geolifen ja Nokia MDC:n GPS-paikannustietoja. Aineiston koot ovat n. 10 miljoonaa ja 20 miljoonaa GPS-mittausta.

 

2 vastausta artikkeliin ”Kävely on kaupungissa ensisijainen kulkumuoto

  1. Nyt on sitten oikein tieteellisesti todistettu, että lyhyitä sadan metrin kävelymatkoja tehdään kaupungissa enemmän kuin kymmenen kilometrin mittaisia.

    Kävely on siis kaupungin tärkein liikkumistapa, ja se pitäisi saada näkymään myös liikennesuunnittelussa. Viime aikoina tosin on keskitytty lähinnä heikentämään keskustan kävely-ympäristöjä, rakentamalla kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat täyteen pyöräteitä.

  2. Mites, onko kaupungilla tai aktiiveilla keskustelua potentiaalisista kohteista kävelymahdollisuuksien lisäämiseen Helsingissä? Joskus on mainittu Mannerheimintien loppupää, mutta luontevampiakin kohteita löytyy, esimerkiksi Eerikinkatu Fredalta Foorumille näyttää jo nyt ikäänkuin keskenjätetyltä kävelyalueelta. Liikennettä on kiusattu, mutta alue jätetty kuitenkin kävelijöille ahtaaksi. Kävelyalueen voisi jatkaa samantien Kalevankadulle asti, joka Yrjönkadusta Mannerheimintielle jo nyt onkin kävelykatua ja Helsingin viihtyisimpiä terassialueita.

Vastaa käyttäjälle Jalkamies Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *