Kehitysajatuksia: Arkkitehtikilpailu pohjoisen Töölönlahden ympäristöstä

Tässä kuva muutama päivä sitten ottamastani valokuvasta Töölönlahden pohjoisrannalta, Helsinginkadun varresta. Alue selkeästi kaipaa kohennusta ja julkisivun kohotusta. Onhan kyseessä yksi Helsingin arvokkaista kulttuurihistoriallisesti tärkeistä alueista.

Helsinginkatu. Puiden takaa pilkottaa Stadionin torni

Tällä hetkellä on käynnissä Kirjava Satama niminen arkkitehtikilpailu Eteläsataman tulevaisuudesta. Hanke on kunnianhimoinen kasvojen kohotus Eteläsataman alueelle Katajanokalta Etelärantaan.

Esitän, että Töölönlahden pohjoisrannan ympäristöstä julistetaan arkkitehtikilpailu Helsingin Design pääkaupunki -vuoden kunniaksi. Kilpailualueen rajaus voisi olla esimerkiksi allaolevan kaltainen. Töiden arvostelussa haettaisiin upeaa toteuttamiskelpoista alueen kulttuurisen ja ympäristöllisen historian huomioonottavaa ratkaisua, joka parantaa Töölönlahden ympäristöä niin kaupunkikuvallisesti kuin kaupunkirakenteellisestikin.


View Pohjoinen Töölönlahti in a larger map

16 vastausta artikkeliin ”Kehitysajatuksia: Arkkitehtikilpailu pohjoisen Töölönlahden ympäristöstä

  1. Alueella tietysti on paljon kaikkea historiallisest ja kaupunkikuvallisesti tärkeää. Kuten Linnunlaulun huvilat tai Kaupunginpuutarha.

    Mutta tämä oikeastaan vain korostaa sitä, että loppukin ympäristö olisi syytä miettiä paikalle sopivaksi. Nyt tuolla on hoidettujen puistojen lisäksi myös puolityhjä parkkikenttä ja mäntymäki joka lienee lähinnä metsätalousmaata.

    Liekö joskus ollut tarve ylläpitää hajurakoa Kallion ja Töölön välillä, vai miksi TÖölönlahden pohjoispää ei ole juuri muuttunut sataan vuoteen, kun kaupunki on rakentunut ympärille.

    Siihen parkkikentälle (tai sen alle) muuten mietitään bussiterminaalia Pisaran aseman yhteyteen. Itäiset sisäänkäynnit kun osuvat tohon Hesarin hujakoille.

  2. Joo, tuon alueen suunnitteleminen ja kehittäminen ei ole helppoa. Kulttuuriympäristö antaa ison kasan reunaehtoja alueen kehittämiselle – samoin tuo ideoitu bussiterminaali Pisara-asemalle.

    Juuri tästä syystä mielestäni kannattaisi alueelle järjestää kansainvälinen kilpailu Kirjavan Sataman tyyliin. Tehdään tarpeelliset speksit bussiterminaalista, kulttuurisesta ympäristöstä ja katsotaan löytyykö kilpailun avulla jotain toteuttamiskelpoista.

    Sinänsä positiivisena puolena, tuolle seudulle uudisrakentamiseen voi sijoittaa aika vapaasti asuntoja, toimitiloja, julkisia ja kaupallisia rakennuksia.

  3. Unohdin aluetta kuvaillesaani mainita hylätyn vedenpuhdistamon vuodelta 1915. Ollut viimeeksi käytössä varastona joskus 10 vuotta sitten, nyt vaan aidattu tyhjä tontti jossa on pieni homeinen punatiilitönö. Tälläistä käyttöä alueella ei ole syytä jatkaa.

  4. Täh, en ymmärrä miksi Töölönlahden pohjoispuolen puistolle pitäisi tehdä mitään radikaalia saatikka rakentaa sinne asuntoja/toimistoja, koska alue on suurimaksi osaksi puistoa ja metsää, lukuunottamatta Kisahallin ja Stadionin parkkiksia. Hesarin ja Nordensköldinkadun väliltä löytyy mahtavia kallioita ja metsiä, ihan kaupungin keskeltä. Viheralue alkaa Musiikkitalolta ja jatkuu aina Haltialan aarniometsiin.

    Kyllähän paikka kuin paikka näyttää ankealta kun kuvaa loskakasaa. Mutta kesällä paikka on täynnä lenkkeilijöitä, urheilijoita, kahvittelijoita Sinisellä Huvilalla jne.

  5. Samaa mieltä tuota aluetta on kehitettävä. Stadikan remontti on edessä. Kai se pisarakin on tulossa tuonne. Mielestäni joku yleissuunnitelma tuosta on tehtävä.

    Eli vaatimus voisi olla , että tulevaisuudessakin stadikalla voisi järjestää konsertteja , talviklassikoita tai vaikka yleisurheilun maailmanmestaruuskilpailut. Ainakaan tuota ei pitäisi estää. Njoo stadionien välitön ympäristö näyttää kyllä vähän romuvarastolta. Parannettavaa on.

    Olen jo ihmetellyt miten tuon mittainen parkkikenttä voi olla tuolla? Nyt ainakin siniset pakut on häädetty tuolta. Töölön asukaspysäköinnille mielummin prioriteetti. Saavat turistibussitkin olla siellä. Mahtuisiko tuonne mitenkään asuntoja noiden kenttien tilalle? Tai vaikka futiskenttää tai jotain muuta.

    Hyvät mäkiset lenkkeilymaastot siellä on. En tekisi paljoa tuolla.

  6. Riikka: Käytin Kirjavaa Satamaa esimerkkinä juuri siksi, ettei siinä ollut tavoitteena rakentaa lisää, vaan tavoitteena oli löytää tapa tehdä etelä-sataman alueesta viihtyisämpi, mukaanluettuna puistoalueet. Ainakin osassa töitä puistoalueiden kokoa laajennettaisiin merkittävästi vielä nykyisestäänkin.

    Tässä on sama idea. Tavoitteena olisi tehdä tuosta ympäristöstä parempi.

    Hesarilla ajaa sellaiset 40000 autoa päivässä. Suuri osa tuosta puistoalueesta on enemmän liikennevihreää kuin varsinaista puistoa. Alue on pahasti melualuetta ja liikkujat kärsivät automäärän tuottamista suurista pienhiukkaspitoisuuksista. Tällä on oikeasti merkittäviä haitallisia terveysvaikutuksia.

    Oma ajatukseni arkkitehtikilpailusta ei todellakaan ollut se, että alueelle olisi tarkoitus rakentaa paljon. Itse asiassa tärkeimmässä osassa tuossa kilpailussa olisi juuri se, miten tehdään tuosta puistoalueesta nykyistä merkittävästi parempi.

    Erityisesti Helsinginkadun pohjoispuolen puisto on kesäisinkin aika kauheassa kunnossa, eikä siellä pahemmin näy lenkkeilijöitä tai kävelijöitä.

    Siis puistokokonaisuus kuntoon. Melu ja pienhiukkaset pois puistosta esim. sillä, että valituissa kohdissa rakennetaan kadunvarteen esteeksi rakennuksia.

    Lopputuloksena voisi olla nykyistä parempi puisto ja mahdollisesti lisää asukkaita Töölönlahden ympäristöön.

    Miksi ei?

  7. Tota, tiedän suurin piirtein mistä Otso puhuu, mutta onko nyt taas ihan pakko tehdä sadan millin bussiterminaali? Heilurilinjoja, prkl. Esimerkiksi Mansku – Hesari – Sturenkatu, Mansku – Vauhtie – Pasila, tms.

  8. Ei tässä nyt siitä tarvitse olla kysymys että rakennetaan lisää taloja, tosin musta sen Kisahallin parkkiksen voisi gryndata. Ihan vaan vaikka laitettaisiin puistoa vähän paremmaksi. Kun stadion menee remppaan niin tuo alue on joka tapauksessa rakennustyömaa.

    Laajentaisiin alueen koskemaan Hesaria radan itäpuolella. Jossain määrin houkuttaa ajatus että Sturenkatu menisi tunneliin esim. Aleksi Kiven kadun jälkeen ja tulisi ulos radan alla.

  9. Joo, alue on talvella aika mössön näköinen, mutta niinpä vähän kaikki muukin Helsingissä. Toisaalta kesäisin tuosta monta kertaa viikossa pyöräilevänä arvostan sitä, että kaupungissa on jossain aukeaakin, siksi näkisin, että tuohon rakentaminen sulkisi tilaa liikaa.

    Lisäksi en halua edes ajatellakaan kuinka tukossa kaikki Töölön asukasparkit olisivat jokaikisen tuolla järjestettävän matsin aikaan jos noita parkkipaikkoja ei olisi.

    Näkisin myös, että tuohan on keskuspuistoa (en ole varma onko virallisesti) joka näin jatkuisi Töölönlahden ympäri lähes rautatieasemalle asti. Näinollen lähtisin siitä, että aluetta on nimenomaan kehitettävä viher- ja virkistysalueena, eikä suljettava tai varjostettava sitä.

    Futiskenttäkommenttia en ihan ymmärtänyt, johan tuossa on seitsemän kenttää vieressä. Jos ne eivät ole riittävän avoimessa käytössä, niin sitten sille voisi varmaan tehdä jotain.

  10. Juho: mun ajatus on siis se, että todetaan yhdessä, että tuo puistoalue voisi olla nykyistä parempi. Järjestetään siitä Kirjavan Sataman kaltainen kilpailu, jossa haetaan suht pitkälle kehitettyjä ideoita siitä, miten siitä saadaan parempi. Valitaan paras ja katsotaan halutaanko toteuttaa jotain sen suuntaista vai ei.

    Mun mielestä Töölönlahden puistoalue voisi olla merkittävästi nykyistä parempi. Ja sen eteen pitää olla valmis tekemään töitä.

  11. Tottakai aluetta voi siistiä ja miettiä miten autojen määrää voisi vähentää, mutta en ole tähän mennessä ajatellut, että Hesarin pohjoinen puoli olisi erityisen kauhea alue, saatikka että sinne pitäisi rakentaa lisää. Mäntymäentietä ja Urheilukatua liikkuu merkittävä määrä lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä itseni mukaan lukien.

    Jos Kisahallin parkkikselle jotain rakennetaan, toivottavasti 1) asukasparkkien määrä alueella ei vähene 2) vessabaarin katolle paistaa jatkossakin ilta-aurinko.

  12. Latupalvelusta katselin, että etelä-helsinkiläiset joutuvat kantamaan suksiaan aina Auroran sairaalalle saakka. Tuohan on selkeä vääryys ja hyvin huonoa kansanterveyttä ajatellen. Kyllä tuo keskuspuiston viherväylä pitäisi ulottaa Töölänlahden eteläpuolelle asti.

  13. Hankala alue. Optimaalista olisi saada parkkipaikat kannen alle ja arvotaloja päälle. Sen verran rahakasta tonttimaata että kalliiden kiinteistöjen tuotoilla voisi pystyä kustantamaan paikoituksen piilottamisen.

  14. Tuskin tuonne edes arvotalojen tuotolla saisi rakennettua riittävästi paikkoja sekä tapahtumien että vielä uusien asukkaidenkin tarpeisiin. Varsinkaan kun ei niitä tuottoja kaupungille saada vaan gryndereille.

  15. Kisahallin parkkiksella saa helposti ja nätisti Töölön räystäyskorkeudella esimerkiksi 100 000 neliötä, asuntoina (75m2) tuo on vähän toista tuhatta. Tuon rakennusoikeuden arvoksi voi tuolla paikalla laske jopa 2 000€/m2, sanotaan siis 200 miljoonaa euroa.Parkkiksella on nyt muistaakseni noin 400 pysäköintipaikkaa. 400 paikan halli maksaisi noin 20 miljoonaa.

  16. Vähän sekoilen, ehkä pikkasen yläkanttiin toi rakennusala yllä, 100 000 neliötä on musta mahdollista, mutta 50 000 ehkä realistisempaa. Siltikin, ei korvaava pysäköintitila ole ongelma.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *