KSLK 18.9.2012

Ensimmäiseksi meille esiteltiin kaupunkisuunnitteluviraston henkilökunnan tekemää vierailua Berliinissä. Viraston ryhmä oli siellä olonsa aikana tehnyt suunnitelman Tegelin lentokentän uusiokäytöstä, joka miellytti Berliiniläisiä niin paljon, että aluetta suunnitellaan nyt ehdotuksen pohjalta. On erittäin arvokasta, että meidän virkamiehemme käyvät vaihtamassa osaamista ja oppimassa muissa suurissa kaupungeissa. 

Kuninkaantammen asemakaava meni läpi esittelijän ehdotuksen mukaan. 
Hernesaaren osayleiskaavasta keskusteltiin pitkään ja kaava laitettiin pöydälle kahdeksi viikoksi. Meille selvisi esimerkiksi se, että mikäli kaava hyväksytään tällaisenaan, niin Hernesaaren edustan maatäytöt voidaan aloittaa heti ilman asemakaavan tekemistä. Viraston suunnitelmana on käyttää metron louhinnasta saatava kiviaines tähän maatäyttöihin nyt kun Jätkäsaaren täytöt on tehty. Viraston näkökulma oli se, että metron louhintamurske on ilmaista, joten se halventaisi helikopterikentän rakentamista.
Esitin virastolle kolme kysymystä, johon luvattiin vastaus kahden viikon kuluttua: 
  1. Paljonko metron louhinnasta vapautuu kivimursketta täyttöihin käytettäviksi? 
  2. Mitä muita täyttöjä kaupungilla on suunnitteilla? Kuinka suuren osan jäljellä olevan metrolouhinnan kivimurskeesta ne kuluttavat? Esimerkiksi Koivusaareen on suunniteltu merkittäviä täyttöjä. Täytyykö esimerkiksi Koivusaareen ostaa täyteainetta, jos Hernesaaren täytöt tehdään metron louhintamateriaaleilla. 
  3. Helikopterikentän meluselvityksessä esitetyt kartat kuvaavat keskimääräistä melutasoa osayleiskaavan alueella. Mitä ovat helikopterin noususta ja laskeutumisesta tulevat huippumelutasot korttelialueilla ja Pihlajasaaressa?
Kahden viikon päästä saamme toivottavasti vastauksia ja sitten teemme päätökset. 
Koivusaaren metroasema esittelijän ehdotuksen mukaisesti. 
Ajurien talli esittelijän ehdotuksen mukaisesti. Näistä tulee upeita asuntoja keskelle Helsinkiä. 
Helsingin seudun liikenteenhallinnan kärkihankkeet jäivät esittelijän pyynnöstä pöydälle ensi viikkoon. Osmo pääsee kuin pääseekin kuulemaan tämän jutun esittelyn. 🙂
Maksuttoman joukkoliikenteen ponsi jäi pöydälle ensi viikkoon. Vasemmistoliitto haluaa korjailla lausuntoa hieman positiivisemmaksi nykyisestä. 

Yksi vastaus artikkeliin ”KSLK 18.9.2012

  1. Hyvät kysymykset Hernesaarta koskien, on erittäin tärkeää olla tietoa päätöksenteon pohjaksi. Hernesaaresta voi tulla ihana merenrantakeidas tai kamala tuulitunnelimainen henkilöautoiluun perustuva ruoholahti. Täydellistä pikkukatuparatiisia siitä tuskin saadaan, mutta ehkä viihtyisä ja kaunis nopealla ratikkayhteydellä!

Vastaa käyttäjälle Tuomas Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *