Kuvitettu opas Länsi-Helsingin linjastouudistukseen 13.8.2012
Ensi maanantaina (13.8.2012) tapahtuu merkittävä linjastouudistus Länsi-Helsingissä. Suosittelen kaikille Länsi-Helsingissä liikkuville uuteen linjastoon tutustumista ja kokeilemista. Esittelen tässä tekstissä muutaman tärkeimmän muutoksen Länsi-Helsingin kannalta. Koko muutoslistan löytää HSL:n tiedotteesta.
Tärkein muutos on bussilinjojen 14 ja 18 muuttaminen linjapariksi, jotka kulkevat samaa reittiä Eiran ja Munkkivuoren välillä. 18 ei siis enää tulevaisuudessa seiso Kaivokadun valoissa. Linjat on pyritty synkronoimaan siten, että tuolla välillä ne kulkevat tasavälein ikäänkuin yhtenä linjana. Ruuhka-aikaan vuoroväli on 5 minuuttia siten, että kumpikin linja kulkee 10 minuutin välein. Iltaisin ja viikonloppuisin vuoroväli on 10 minuuttia (viikonloppuiltaisin 15 minuuttia).
![]() |
14 ja 18 muodostavat uuden tiheän palvelun runkolinjan Eiran ja Munkkivuoren välille. 14 jatkaa myös Hernesaareen ja Pajamäkeen |
Toinen merkittävä uudistus on se, että Munkkiniemestä Vantaankoskelle ajava 539 sulautetaan linjaan 39, joka tulevaisuudessa ajaa 10/20-minuutin (ruuhka-aikaan/ruuhkan ulkopuolella) vuorovälillä Kampista Konalan kautta Malminkartanoon. Linja 39 ajaa välin Kamppi – Munkkivuori samaa reittiä 14/18 bussiparin kanssa.
Näiden muutosten lisäksi nykyinen linja 15 lakkautetaan ja raitiolinja 9 jatkaa Rautatieasemalta Kampin kautta Jätkäsaareen.
![]() |
Linjan 9 uusi reitti Rautatientorilta Jätkäsaareen |
Bussi 24 jatkaa tulevaisuudessa etelässä Kaivopuistoon saakka ja kiertää myös Hietaniemen matkalla Seurasaareen. 24:n uusi reitti onkin varsinainen rantareitti.
![]() |
24 linja kulkee tulevaisuudessa Eirasta Hietsun kautta Seurasaareen. |
Näiden uudistuksien hyödyt matkustajalle ovat siinä, että linjasto selkiytyy, odotusajat pienenevät ja satunnaisetkin matkustajat voivat luottaa siihen, että osaavat hypätä oikeaan bussiin. Erityisesti Kamppi – Runeberginkatu – Topeliuksenkatu – Haartmaninkatu – Tukholmankatu – Paciuksenkatu – Huopalahdentie muuttuu kokonaisuudessaan tiheän bussipalvelun reitiksi, jossa pysäkille mennessä ei tarvitse kelloa katsoa. Uudistus palveleekin erityisesti niitä joukkoliikenteen käyttäjiä, jotka eivät halua olla sidottuja aikataulukirjaan ja kelloon. Tulevaisuudessa tulee panostaa siihen, että bussit kulkevat matkansa nopeasti ja aikataulussa luotettavasti pysyen.
Nille, jotka haluavat kutsua tätä uudistettua linjaryhmää runkolinjaksi todettakoon, että bussit 65A ja 66A ovat olleet samanlainen ”runkolinja” välillä Vattuniemi – Sofianlehdonkadun risteys kesästä 1979 alkaen. En rummuttaisi kovasti nyt tapahtuvan merkittävän uudistuksen puolesta. Toki paljon hyvää on tapahtumassa, mutta jätettäköön kaikissa yhteyksissä termi runkolinja tarkoittamaan vain oikeita runkolinjoja, joita maailmalta kyllä löytyy useita.
Kaipaisin näkemyksiäsi linjoista 16 ja 17, täysin toimimattomat uudistuksen myötä. Kivinokan 800 mökkiä, palstat ja ulkoilualue jäivät ilman järkevää yhteyttä kaupunkiin. Koko alueen mökkeily on perustunut pitkälti autottomalle vaihtoehdolle kesämökeistä, mutta tämä ei ole enää itsestäänselvyys..
Moi anonyymi,
Katselin huvikseen Reittiopasta, ja näyttäisi siltä, että aivan samalta Kivinokan pysäkiltä kuin aiemminkin tulee kulkemaan bussi 81, josta edelleen pääsee vaihtamaan Kulosaaren metroasemalle. Kävelymatka lisääntyy 300 metrillä, ei siis paha juttu. Vaihto kyllä tulee mukaan, joka on ikävää, mutta yhteys ei suinkaan ole täysin toimimaton.
-Santeri
Linjojen 9 ja 15 muutoksissa on ajateltu ainoastaan laivamatkustusta. Kokonaan on unohdettu ruoholahtelaiset, joide
n lähiposti vietiin juuri länsisatamaan kauas asunnoista. Eritoten vanhukset ym. huonokulkuiset menettivät suoran kuluyhteytensä bussilinjan myötä.
Postin siirto oli täysin älytön. Mutta nythän 13. 8. alkaen raitiolinja 9 vie nimenomaan keskustaan ja vieläpä reittiä joka menee entisen postin läheltä joten sehän hyödyttää näiden kulmien asukkaita.