Laajasalon ja Kalasataman raitiotien keskustayhteys

Laajasalon ja Kalasataman raitioteiden keskustayhteys nousi keskusteluun tänään Helsingin Sanomissa. Minulla on muutama idea siitä, miten Laajasalon voisi paremmin kytkeä koko seudun joukkoliikenneverkkoon. Niille, joille asia ei ole tuttu, suosittelen lukemaan aiemman tekstini Laajasalon raitiotien merkityksestä. Samalla Korkeasaarikin muuten tulee raideliikenteen piiriin. Tulevaisuudessa sinne on siis paljon helpompaa matkustaa lasten kanssa, kun keskustasta tai Hakaniemestä pääsee perille ratikalla muutamassa minuutissa.

Kaupunkisuunnitteluvirastossa ollaan tutkittu kolmea vaihtoehtoa, jolla ratikan voi tuoda keskustaan ja kommenteista päätellen virastossa ollaan kallistumassa Hakaniemeen suuntautuvaan reittiin. Mitä jos tämä reitti ohjattaisiin kulkemaan Merihaan läpi tai pohjoispuolitse?

Screen Shot 2015-10-10 at 10.12.06 AM

Tästä saataisiin monta hyötyä:

  • Ratikan pysäkit palvelevat myös Hämeentien ja Sörnäisten rantatien väliin jääviä asukkaita ja työpaikkoja – myös niitä, joita juuri nyt suunnitellaan Sörnäisten rantatien varteen.
  • Yhteinen vaihtopysäkki Hakaniementorilla tarjoaa hyvän vaihtoyhteyden muihin ratikoihin, metroon ja ehkä joskus tulevaisuudessa Pisaraan. (Vaihtoehtoisessa reitissä vaihtopysäkki jää Hakaniemen torin eteläpuolelle, josta on satojen metrien kävelymatka metroon.)
  • Tulevaisuudessa olisi mahdollisuus jatkaa poikittaislinja Laajasalosta Toista Linjaa pitkin Helsinginkadulle
  • Helsinginkadun kohdalle voitaisiin rakentaa kaupunkiratojen asema. Laajasalosta tulevan ratikan lisäksi se tarjoaisi vaihtoyhteyden linjoihin 8 ja 1, joiden avulla junamatkustajien matka lähes koko kantakaupunkiin muuttuisi nopeammaksi ja jouhevammaksi.
  • Hämeentielle ehdotettujen joukkoliikennejärjestelyjen ansiosta liittyminen Hämeentielle kauppahallin kohdalla tulee olemaan helpompaa kuin Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan risteyksessä. Ratkaisu tekee siis myös odotettavissa olevien ratikkaruuhkien hoitamisesta helpompaa.

Hakaniemestä tulisi tämän ehdotuksen myötä merkittävästi suurempi joukkoliikennehubi ja keskusta voisi aidosti laajentua Hakaniemen suuntaan.

14 vastausta artikkeliin ”Laajasalon ja Kalasataman raitiotien keskustayhteys

  1. Tuon Helsinginkadun asemalle suuntautuvan linjan kaveriksi voisi vetää yhden koillisesta tulevista ratikka- ja myöhemmin pikaratikkalinjoista Sturenkatua Helsinginkadun asemalle ja siitä eteenpäin. ( Mahdollisesti vaikka 8:n tapaan Jätkäsaareen tai ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa risteämään bulevardisoitavalta Länsiväylältä tulevan pikaratikan kanssa niin syntyisi diagonaalinen poikittaisyhteys). Nykytilanteessa näyttää reittikartan perusteella, että jokin vääristää todellisuutta itäisessä kantakaupungissa, kun kaikki linjat kasaantuvat kurviin. Linja Sturenkatua pitkin toisi raideyhteyden itäisen kantakaupungin kehittyvään ytimeen ja yhdessä Kalasatama-Pasila -linjan kanssa tukisi sen asemaa keskustana. Se ei tavoittaisi maanalaista metroa, mutta Hesarin asemalla tuon lähijunametron kylläkin.

  2. Olisiko Helsinginkadun kaupunkiratojen asema siis myös niille junille, jotka kulkisivat Pisara-lenkkiä? Eikö kuitenkin Pisara mennyt tunneliin kohti Töölöä jo Eläintarhan kohdalla?

    • Pisaran toteutumisesta ei ole mitään takeita, joten kaupunkiradan junat pysähtyisivät tuossa niin pitkään, kun Pisaraa ei ole rakennettu.

      Jos Pisara joskus rakennetaan, voidaan tuossa pysähtyä lähijunilla ja näin tarjota suuremmalle joukolle junamatkustajia hyvä saavutettavuus Töölön ja Kallion suuntaan.

  3. Tämä on hyvä ajatus. Vältetään Kaisaniemenkadun ja Kaivokadun sumppu.

    Mutta mites tuon Hesarin juna-aseman kanssa oikein menee? Kuinka helposti toteutettavissa se on, ts. paljonkohan sille tulisi hintaa? Vaihtoyhteytenä sekä Arabian/Alppiharjun ja Töölön/Jätkäsaaren suuntaan (8 ratikka) että Hakaniemeen/Kalasatamaan/Kruunuvuorenrantaan (Laajasalon ratikka) tuo olisi aivan loistava. Lähes koko kantakaupunki kytkeytyisi lähijunaverkostoon aivan uudella tavalla.

    • Hesarin juna-asemasta ei kai kukaan ole vielä tehnyt hinta-arviota, kun se ei ole missään suunnitteluissakaan. Hinta ja tekninen toteuttamiskelpoisuus pitäisi siis totta kai selvittää.

  4. eikös hanasaareen kannattaisi laittaa pysäkki jos sinne kerran ollaan rakentamassa asuntoja hiilikasan paikalle? helpottaisi hanasaaren asukkaiden kulkuyhteyksiä huomattavasti, sillä muussa tapauksessa he jäävät helposti pussin pohjalle. joka tapauksessa minusta silta myös kruununhakaan olisi perusteltu, sillä se nopeuttaisi kalasatamalaisten yhteyksiä keskustaan huomattavasti ja yhdistäisi kaupunginosia yhteen. helsinki voisi tulla tunnetuksi kauniista silloistaan, jotka lisäisivät merellisyyttä entisestään. jos on varaa vain yhteen ratikkasiltaan, niin vaihtoehtoisesti kävely- ja pyöräsilta kalasatamasta krunaan/tervasaareen voisi tulla kyseeseen?

  5. Laajasalon raitiovaunuilla pitää päästä keskustaan. Nopeasti ja vaihdottomasti. Se on ensiarvoisen tärkeää.

    Hakaniemi voi olla hyvä vaihtopaikka niille, jotka ovat menossa Laajasalosta Pohjois-Helsinkiin, mutta kuinka paljon heitä on suhteessa ydinkeskustaan menijöihin?

    Hakaniemi voi myös olla vaihtoehtona edullisempi kuin Pohjoisranta. Mutta se on myös hitaampi, matka-aikojen hajonta on suurempi ja ennen kaikkea järjestelmä on hyvin paljon haavoittuvaisempi. Joukkoliikennejärjestelmää ei voi suunnitella niin, että koko kaupungin kaikki raitioliikenne kulkee yhden Pitkänsillan kautta.

  6. Tulevaisuudessa Korkeasaareen on siis paljon helpompaa matkustaa lasten kanssa, kun sinne pääsee perille ratikalla muutamassa minuutissa. Voi kuinka herttaista!

    Korkeasaari on nimensä mukaisesti hieno merellinen eläintarha, eikä sinne pitäisi ruveta mitään uusia läpikulkuliikenteen siltoja ja tiepengerryksiä rakentamaan.

  7. Aika kummallista tosiaan jos Pitkäsilta on ainoa paikka josta ratikat tulevat keskustaan. Tuntuu aika haavoittuvalta, kun oletettavasti ratikoiden lukumäärä vain kasvaa. Itse pitäisin kuitenkin aivan ensiarvoisen tärkeänä suoraa yhteyttä Pohjoisrannasta Sompasaaren kärkeen jo turismin kannalta, ja jos turistille suunnittelee helposti löydettävät ja kuljettavat reitit, niin paikalliselle niiden käytöstä tulee lastenleikkiä. Siis nätti, mutta matalahko, silta Pohjoisrannasta venesataman jälkeen Sompasaareen, niin että veneet pääsevät Tervasaaren ohi merelle. Matala siksi, ettei silta nousisi peittämään Pohjoisrannan taloja näkymässä Kalasatamasta. Viihtyvyyden kannalta suosisin pelkästään kevyenliikenteen siltaa siihen, ja ratikan pistäisin Hakikseen, mutta Federleyn lista on aika vakuuttava miksi se ei ole hyvä idea. Ja ei se ratikka sinänsä mitään viihtyvyyttä vie, varsinkin kun Pohjoisrannassa on nyt käytännössä motari rekkoineen.

    • Kieltämättä varsinkin turistinäkökulmasta Pohjoisrannan pikaratikka olisi hyvä. Kauppatorilta muutamassa minuutissa Korkeasaareen. Olisi Kauppatorille muutenkin melkoinen piristysruiske, kun Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan asukkaat pääsisivät sinne todella nopeasti.

    • Satojen miljoonien eurojen raitiotiesiltoja ei kannata rakennella turistinähtävyyksiksi tai Korkeasaaren kävijöitä varten. Laajasalon yhteydet voidaan hoitaa liityntäliikenteellä Herttoniemen metroasemalle, kuten muihinkin metron varrella sijaitseviin kaupunginosiin.

      • Ja menettää näin vajaa 10 miljoonaa euroa kunnallisverotuloja joka vuosi. Onko Helsingillä todella varaa siihen?

      • Kyllä Pohjoisrannan reitti palvelisi muutakin tarkoitusta. Ennen kaikkea se muodostaisi todella nopean yhteyden Laajasalon ja Helsingin keskustan välille. Turistinäkökulma on vain yksi kyiseisen reitin lukuisista hyödyistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *