Laajasalon ja Kalasataman raitiotien keskustayhteys

10.10.2015 14 By Mikko Sarela

Laajasalon ja Kalasataman raitioteiden keskustayhteys nousi keskusteluun tänään Helsingin Sanomissa. Minulla on muutama idea siitä, miten Laajasalon voisi paremmin kytkeä koko seudun joukkoliikenneverkkoon. Niille, joille asia ei ole tuttu, suosittelen lukemaan aiemman tekstini Laajasalon raitiotien merkityksestä. Samalla Korkeasaarikin muuten tulee raideliikenteen piiriin. Tulevaisuudessa sinne on siis paljon helpompaa matkustaa lasten kanssa, kun keskustasta tai Hakaniemestä pääsee perille ratikalla muutamassa minuutissa.

Kaupunkisuunnitteluvirastossa ollaan tutkittu kolmea vaihtoehtoa, jolla ratikan voi tuoda keskustaan ja kommenteista päätellen virastossa ollaan kallistumassa Hakaniemeen suuntautuvaan reittiin. Mitä jos tämä reitti ohjattaisiin kulkemaan Merihaan läpi tai pohjoispuolitse?

Screen Shot 2015-10-10 at 10.12.06 AM

Tästä saataisiin monta hyötyä:

  • Ratikan pysäkit palvelevat myös Hämeentien ja Sörnäisten rantatien väliin jääviä asukkaita ja työpaikkoja – myös niitä, joita juuri nyt suunnitellaan Sörnäisten rantatien varteen.
  • Yhteinen vaihtopysäkki Hakaniementorilla tarjoaa hyvän vaihtoyhteyden muihin ratikoihin, metroon ja ehkä joskus tulevaisuudessa Pisaraan. (Vaihtoehtoisessa reitissä vaihtopysäkki jää Hakaniemen torin eteläpuolelle, josta on satojen metrien kävelymatka metroon.)
  • Tulevaisuudessa olisi mahdollisuus jatkaa poikittaislinja Laajasalosta Toista Linjaa pitkin Helsinginkadulle
  • Helsinginkadun kohdalle voitaisiin rakentaa kaupunkiratojen asema. Laajasalosta tulevan ratikan lisäksi se tarjoaisi vaihtoyhteyden linjoihin 8 ja 1, joiden avulla junamatkustajien matka lähes koko kantakaupunkiin muuttuisi nopeammaksi ja jouhevammaksi.
  • Hämeentielle ehdotettujen joukkoliikennejärjestelyjen ansiosta liittyminen Hämeentielle kauppahallin kohdalla tulee olemaan helpompaa kuin Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan risteyksessä. Ratkaisu tekee siis myös odotettavissa olevien ratikkaruuhkien hoitamisesta helpompaa.

Hakaniemestä tulisi tämän ehdotuksen myötä merkittävästi suurempi joukkoliikennehubi ja keskusta voisi aidosti laajentua Hakaniemen suuntaan.