Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmän perustaja ehdolle kuntavaaleissa
Seitsemän vuotta sitten perustin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmän. Sen parissa tekemäni työ on tuottanut tulosta. Viime vuosina olemme saaneet uuden urbaanin yleiskaavan, ratikkaverkko laajenee Kruunusilloilla Laajasaloon ja raidejokerin myötä esikaupunkeihin. Kävelynkin merkitys on alettu ymmärtää kaupungin suunnittelussa.
Paljon pitää vielä saada aikaan. Siksi olen Helsingissä ehdolla kuntavaaleissa huhtikuussa 2017.
Haluan Helsinkiin lisää tiivistä kaupunkia, paremman joukkoliikenteen ja paljon asuntoja tarvitseville. Rakennamme Helsingistä menestyvän kaupungin, jossa kaikenlaisten ihmisten on hyvä elää, yrittää, työskennellä ja asua.
Minun Helsingissäni kaikille tarjotaan mahdollisuus hyvään elämään. Siksi nykyisen byrokraattisen ja uuvuttavan labyrintin sijasta erityislasten palveluiden pitää tukea lasten ja perheiden jaksamista.
Tule mukaan tekemään minusta valtuutettu.
Tukiryhmääni pääset mukaan laittamalla minulle Facebook-viestin tai lähettämällä sähköpostia mikko.sarela (at) gmail.com. Vaalikampanjassa tarvitaan myös rahaa. Jos haluat tukea kampanjaani rahallisesti, voit tehdä sen suoraan Vihreiden lahjoitustyökalulla.
Mikä on kantasi Keskustatunneliin?
Mitä mieltä olet siitä että usein puhutaan tilan puutteesta, suunnitellaan suuria lähiöalueita kaukana keskustasta, kun samaan aikaan esim. pohjoispasilan ratapihasta saisi hienon, keskustaa lähellä olevan, urbaanin kaupunginosan?
Pidän keskustatunnelia järkevämpänä sitä, että parannetaan keskustan saavutettavuutta kaikilla kulkumuodoilla. Se tarkoittaa sitä, että kävelykeskustaa laajennetaan, Kaivokatu-Kaisaniemenkatu -reitistä tehdään ensisijaisesti joukkoliikenneväylä, läpiajo henkilöautolla keskustassa estetään ja keskustan huoltotunneli yhdistetään keskustan pysäköintiluoliin ja näille rakennetaan vielä yksi tai kaksi uutta sisäänkäyntiä Helsingin sisääntuloväylillä. Kävelijöille ja pyöräilijöille rakentaisin myös sillan Siltasaaresta Kaisaniemenpuistoon.
Hannu Oskalan blogi on erinomainen tuosta pysäköintiratkaisusta. http://hannuoskala.fi/2014/12/keskustatunneli-vai-keskustan-saavutettavuus/.
Näin keskustaan saapuminen helpottuu kävellen, pyörällä, joukkoliikenteellä ja autolla ja keskustassa on kivempaa ja kivempaa viettää aikaa. Henkilöautoilla tehtävä läpiajoliikenne siirretään keskustasta kauempana oleville väylille, kuten Hakamäentielle ja Kehä I:lle. Teollisuuskadulta Hakamäentielle tehdään juuri kallista investointia, joka tekee idästä länteen läpiajon tuota kautta aiempaa houkuttelevammaksi, joten sitä kannattaa hyödyntää.
Lopuksi vielä pari faktaa aiheesta: Helsingin keskustan itä-länsisuuntaisessa katuverkossa ajaa nykyisellään noin 50000 autoa vuorokaudessa ja tämä sisältää eteläisen Helsingin pienet kadut. Tämä tarkoittaa sitä, että jos keskustatunneli rakennetaan, meidän pitää tarkoituksellisesti yrittää lisätä autoilun läpiajoliikennettä kantakaupungin läpi – ja lisätä autoilun tuottamia haittoja siellä missä on eniten ihmisiä niistä kärsimässä.