Lisää kaupunkia Helsinkiin: yleiskaava

20.10.2015 9 By Mikko Sarela

Helsingissä on katastrofaalinen pula hyvästä urbaanista kaupunkiympäristöstä.  Kaupungissa kasvavat nuoret ja tänne muuttavat joutuvat maksamaan kohtuuttomia hintoja asunnoistaan ja yritysten on vaikeampaa ja kalliimpaa saada osaavaa työvoimaa. Lapsiperheet joutuvat tekemään vaikeita valintoja etäisyyden ja asuinneliöiden välillä.

Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana helsinkiläisen palkansaajan kyky ostaa asunto omalla palkkatulollaan on heikentynyt. Vuosi vuodelta kuukauden palkalla saa siis vähemmän ja vähemmän neliöitä omaan asuntoon. 35 prosenttia seudun asukkaista haluaa asua urbaanisti, mutta vain noin 15% voi.

Tästä pulasta kärsivät kaikki.

Yleiskaavassa on tarkoitus vastata tähän tarpeeseen. Ensimmäistä kertaa sitten Töölön rakentamisen tiivistä kaupunkia lähdetään laajentamaan sellaisessa laajuudessa, että se voi oikeasti tarjota lisää sitä paljon kaivattua kaupunkia. Tärkeimpänä tekijänä tässä ovat bulevardeiksi muutettavien moottoriteiden ympäristöt. Näihin saadaan urbaania ympäristöä lähes sadalle tuhannelle asukkaalle. Yhteensä Helsingissä varaudutaan noin 260 000 asukkaan kasvuun vuoteen 2050 mennessä.

motarien ala

Loppu kaavaoikeus muodostuu olemassaolevien alueiden tiivistämisestä  ja uusista projektialueista, joista muodostuu kustakin noin kolmannes kaupungin asukasmäärän kasvusta. Projektialueista tärkeimmät merkittävimmät ovat Östersundom ja Malmi. Östersundomista tehdään par’aikaa omaa kuntien yhteistä yleiskaavaa.

Yleiskaava on historiallinen tilaisuus antaa Helsingin urbaanin ytimen kasvaa siitä, mihin jäätiin maailmansotien jälkeen autoistumisen jälkimainingeissa.

Yleiskaavaehdotus