Munkkivuoren ratikka
Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on huomenna Munkkivuoren raitiotien tarveselvitys. Ode on menossa ja hänen blogauksensa löytyy täältä.
Hyvänä puolena se, että selvityksessä todetaan hanke kannattavaksi ja suositellaan sen rakentamista. Huonona puolena se, että sen toteuttaminen sidotaan Pasilanväylän rakentamiseen, eli Turunväylän tunnelijatkoon Hakamäentien risteykseen. Tuon rakentamiseen ei nimittäin valtiolla ole rahaa, joten hankkeen sitominen tunnelin toteuttamiseen tarkoittaa sitä, että hanke kuopataan.
Esitän tässä vaihtoehtoisen ratkaisun ongelmaan.
Munkkivuoren suunniteltu raitiotie kohtaa Turunväylän noin 250m ennen Huopalahdentien risteystä. Ehdotan, että Turunväylän viimeiset 250-300 metriä muutetaan kaduksi siten, että ratikka voidaan rakentaa mahdollisimman pian. Kaduksi muuttaminen tulee tehdä siten, ettei se estä tulevan Pasilanväylän tunnelin rakentamista.
Ratkaisusta on paljon etuja ja vaikea keksiä mitään haittoja. Turunväylän aloituskohta siirtyy pari sataa metriä kohti merta. Ratikka pääsee sujuvasti ajamaan Laajalahdentietä Munkkivuoreen. Munkkiniemeläisten ja Munkkivuorelaisten kokemat meluhaitat moottoritiestä pienenevät. Helsinki voi kaavoittaa jonkin verran lisää asuntoja Turunväylän ja Huopalahdentien risteyksen ympäristöön. Munkkivuoren joukkoliikenne paranee, mikä näkyy lisääntyvinä matkustajamäärinä. Lisäksi jalankulku ja pyöräily Munkkiniemen ja Munkkivuoren välillä helpottuu merkittävästi.
Tossa muuten ton Professorintien pysäkin paikkaa on syytä tarkastella hiukan uudestaan jos ja kun kaduksi muuttamisen yhteydessä rakennetaan noiden ramppien tilalle lisää.
Tuskin halutaan ylimääräistä pysäkkiparia, niin luontevinta lienee siirtää pysäkki toiselle puolelle Ibarin taloa, jommalle kummalle puolelle tulevaa Tarvontietä.
Tuo Turuntien ylitys voi olla ratikalle hankala paikka, vaikka liikennevaloristeys olisikin. Ruuhkat ovat sen verran isoja, että risteyksessä pitäisi olla automaattisakotus paikalla opettamassa autoilijoille, mihin jono saa pysähtyä.
taksinkuljettajan väittäisin että tuo silta joka menee munkkivuoreen olisi paras vaihtoehto mennä sisään ruuhkissa ei pysäyksiä jne. Kantavuuskin riittää kaiketi aiemmin suunniteltu! ja toisin kun nyt suunnitellaan suoraan munkkivuoren läpi ja ostarille.
isompi lenkki munkkivuoressa palvelisi ikääntyvää kansan ryhmää ja poistaisi monta bussivuoroa. tarjoaa mahdollisuuden jatkaa eteenpäin edullisesti.
Kertokaas ulkopaikkakuntalaiselle vielä, että kuka tai mikä taho tuota tunnelia siellä kannattaa?
Teoriassa ainakin valtio. Se on osa valtakunnallista Pasilanväylää, joka yhdistää Turunväylän ja Lahdenväylän. Eräänlainen kehä 0 siis. Lisäksi Helsingissä sitä tunnelia kannattaa virallisesti tietenkin niin virasto kuin iso osa puolueista. Se vaan sattuu olemaan niin sanotusti rahoitusrealismin ulottumattomissa, joten se ei ole tapahtumassa pitkään aikaan, jos koskaan.
Joku ”asiantuntija” teistä (itse olen kulk.Munkkivuoreen joukkoliikenteellä ”vain” v.1969 asti) voisi selvittää,että miten ratikka ”parantaisi” Munkkivuoren joukkoliikennettä,kun se on suunniteltu päättyväksi Munkkivuoren keskelle Ranskalais Suom.koulun luokse,joka tarkoittaa sitä,että sen ympärille perustetaan Ulvilantietä kiertävä syöttöbussilinja eli Munkkivuoren takaosissa ja Talissa asuvilla vaihtoehtona olisi taapertaa pahimmillaan 10-15 min kävellen tuohon ratikan päätepysäkille tai sitten käyttää tätä ”mainiota” Ulvilantien syöttöbussilinjaa ja vaihtaa siitä sitten esim.ostarilla ratikkaan,matkalla keskustaan tämä tarkoittaisi siis pahimmillaan ed.tak.matkalla jopa 4 vaihtoa,joka on aivan käsittämätön tapa hoitaa Munkkivuoren joukkoliikennettä,lisäksi ratikalla kaavailtu 10 min väli on täysin riittämätön .
Huomaa kyllä,että suunnittelua tekevät henkilöt,jotka eivät tajua alueen asioita omakohtaisesti,eivätkä voi millään hyväksyä sitä,että Munkkivuoren muoto ja katurakenne on se mikä on ja se on liikennöitävissä vain nyk.kaltaisella bussiliikenteellä,jolle paras vaihtoehto olisi päätepysäkki rautatienasemalla.