Raidejokerin ongelmia

Katselin tuossa raidejokerin suunniteltua pysäkkikarttaa ja huomasin, että raidejokeri ei aja suunnitelman mukaan lainkaan Otaniemeen tai Keilaniemeen. Toisin sanoen koko Otaniemi/Keilaniemi -seudun työpaikka-alue jää linjan vaikutuspiirin ulkopuolelle. (Raidejokerin pysäkkikartta)

Ilmeisesti ajatuksena on se, että Tapiolasta pääsee metrolla Otaniemeen ja Keilaniemeen, joten ratikan ei ole tarvetta ajaa alueelle. Väärin sammutettu. Vaihto metroon lisää matka-aikaan helposti 10-15 minuuttia, mikä on työmatkoissa paljon. Lisäaika matkaan tulee seuraavasti: Oletuksena että matka-aika Tapiolaan n. sama kuin se olisi Otaniemi/Keilaniemi akselille. Vaihto metroon n. 3 minuuttia. Metron odotus n. 2 minuuttia. Metron kulku n. 2-3 minuuttia. Metrolta työpaikalle pidempi kävelymatka n. 5 minuuttia. Kuinkahan moni vaihtaa autoon sen sijaan, että matkaisi ratikalla Tapiolaan ja vaihtaa sieltä päästäkseen vajaan kilometrin päähän työpaikastaan?

Ongelma on kyllä sikäli hankala, että joko raide kulkee Tapiolan ja Pohjois-Tapiolan asutusalueiden läpi tai työpaikka-alueiden, muttei mitenkään järkevästi molempien. Nykyratkaisussa suositaan asutusaluetta ja jätetään työpaikka-alue oman onnensa nojaan. Tämä on hankala ratkaisu, sillä oman kokemukseni mukaan Leppävaara-Tapiola -akselilla matkustavista pääosa matkoista suuntautuu nimenomaan Otaniemi/Keilaniemi akselin työ- ja opiskelupaikkoihin ja bussi on suhteellisen tyhjä Tapiolaan asti päästäessä.

Yksi ratkaisuvaihtoehto ongelmalle olisi se, että raide jaetaan kahtia Louhentorin kohdilla ja toinen raide jatkaa nykyisen reitin mukaisesti ja toinen sitten Otaniemeen ja sieltä Keilaniemeen.

8 vastausta artikkeliin ”Raidejokerin ongelmia

  1. Ajatus on tietääkseni tehdä jotain valmista, jatkoja voi sitten tehdä myöhemmin. Ongelmaa on myös siinä että Jokeri ainakaan nykyisellään ei kuormitu tasaisesti, eli suurin kuorma on välillä Pitäjänmäki – Itäkeskus.

    Luonteva vaihtoehto olisi jatkaa Otaniemen ja Lehtisaaren läpi Munkkiniemeen. Kaavassa on varaus lisäkaistoille Kuusisaaressakin, se varaus on vaan tonttien aitojen sisällä eli tästä kyllä saisi kaikkien aikojen nimbynillityksen.

  2. Täytyy todeta muuten, että tuon selvityksessä on jotain hämärää arvioitujen kulkuyhteyksien osalta:

    ”Edellä olevissa kuvissa on esitetty nousijoiden ja laskijoiden määrät solmukohtai- sesti ympyröinä, jonka keskellä on nousevien ja poistuvien matkustajien määrät huipputunnin aikana.
    Bussi-Jokerilla käytetyimpiä pysäkkejä ovat Itäkeskus (724 matkustajaa / aht), Latokartano (574), Maunula (642) ja Otaniemi (621). Otaniemen pysäkin käyt- täjistä vaihtaa metroon noin 400 matkustajaa. Otaniemessä metroon vaihtajista hiukan yli puolet jatkaa metrolla edelleen Tapiolan länsipuolelle.
    Raide-Jokerilla käytetyimpiä pysäkkejä ovat Itäkeskus (713 matkustajaa / aht), Viikki (639), Oulunkylä (1059), Maunula (641), Leppävaara (735) ja Tapiola (1432). Raide-Jokeri houkuttelee jonkin verran enemmän vaihtomatkustajia sä- teittäisiltä raideyhteyksiltä. Tapiolassa noin 900 matkustajaa vaihtaa Raide-Joke- rin ja länsimetron välillä. Näistä matkustajista noin 50 alku- tai määräpaikkana on Otaniemi. Siten Leppävaaran suunnasta Otaniemeen ei matkusteta juurikaan Raide-Jokerilla, vaan matkustajat käyttävät suoria bussiyhteyksiä. Enemmistön kannalta suora Raide-Jokerin linjaus Tapiolaan näyttäisi olevan hyvä asia.
    Raide-Jokeri lisää jonkin verran vaihtojen määriä. Huipputunnin aikana vaihtoja tehdään noin 600 enemmän vertailuvaihtoehtoon 0+ verrattuna. Koko vuorokau- den tasolla vaihtojen määrä kasvaa noin 4 700. Koko pääkaupunkiseudun joukko- liikennematkoista vaihdollisten matkojen osuus kasvaa siten noin 0,5 prosenttia.”

    Suomeksi: Otaniemen ja Keilaniemen työpaikka-alueelle menevien oletetaan vaihtavan Leppävaarassa bussiin. Tämä on varmasti loistava idea ottaen huomioon sen, että nykyisellään jokerilla on paljon enemmän käyttäjiä Otaniemeen kuin Tapiolaan asti.

  3. Ero lienee siinä että nykyisenkaltainen Jokeribussi ajaa ensin Otaniemeen ja vasta sitten Tapiolaan, kun taas Raide-Jokerin linjaus menee suoraan Tapiolaan. Eli metroon tai metrosta vaihto on bussilla Otaniemess' ja ratikalla Tapiolassa. Käytetty malli myös luultavasti olettaa että ihmiset mukisematta kulkevat Keilaniemeen ja Otaniemeen vaihtamalla metroon Tapiolassa… Eikä se nyt ihan mahdoton ajatus ole jos se vaihto on toimiva ja Keilaniemen aseman sijainti hyvä.

    Mut joo, ratikan pitäisi jatkua suoraan Keilaniemeen ja Otaniemeen. Länsimetro on nyt vaan sellainen pyhä lehmä ettei mitään sen kanssa päällekkäistä liikennettä voi oikein ehdottaa.

  4. Tuo ei selitä eroa. Jos luet tekstin tarkasti, niin oletuksena on se, että Jokerilla matkustavat vaihtavat Leppävaarassa bussiin. Tapiolasta tekstin mukaan vaihtaa Otaniemen suuntaan vain n. 55 matkustajaa.

    Minä itse asiassa en kannata sitä, että jatkettaisiin Tapiolasta Keilaniemeen ja Otaniemeen vaan haarauttamista Pohjois-Tapiolassa. Siten ratikka ei edes kulkisi päällekäin metron kanssa. 🙂
    Tapiola ja Otaniemi/Keilaniemi ovat siitä näppäriä, että satunnainen matkustaja voisi tosiaan tulla kummalla tahansa – ja sit vaihtaa metroon jos osuu väärä vaunu kohdalle. Vastaavasti työmatkustaja voisi optimoida siihen n. 6-10 minuutin välein ruuhka-aikana menevään vuoroon, joka menee omalle työpistelle.

    En myöskään ole ihan varma kannattaako samaa ratikkaa jatkaa sitten Munkkiniemeen asti, vai pitäisikö sitä pätkää ajamaan luoda uusi linja – esimerkiksi tuo paljon puhuttu tiederaide. Riippuu varmaan osittain siitä kuinka tiukasti Jokeri saadaan kulkemaan aikataulussa.

  5. Se ennuste myös bussilla perustuu 2030 tilanteeseen, jossa Länsimetro on jo olemassa. Eli siis ne bussilla tulevat Jokerimatkustajat ovat menossa metroon, eivät Otaniemeen sinänsä.

  6. Bussi-jokerissa jää nykyisellään Otaniemeen päivittäin satoja matkustajia. Nämä ovat siis niitä, jotka jäävät Otaniemeen eivätkä jatka mihinkään. Oletukseni on, että myös 2030 merkittävä osuus tuosta 600 matkustajasta jäisi Otaniemeen.

    Mikko

  7. Luulen, että jahka raidejokeri saadaan valmiiksi, haarojaa, jatkeita ja sen sellaisia aletaan puuhata hetimiten, ehkä jo aiemmin. Länsimetron kanssa vähääkään päällekäiset linjat ovat tosiaan tabu ainakin siihen asti, että tuubi aukeaa, mutta sen jälkeen ratikan laajentamiseen löytynee paljon intoa Espoossakin.

    Espoon koilliskulmaa on ihan mahdollista kehittää kuin oikeaa kaupunkialuetta, siellä on aika paljon jo rakennettu ja tunkua rakentaa paljon lisää. Ja pakkokin sitä on kaupunkina rakentaa, että metrolle saadaan järkeviä käyttäjämääriä.

  8. Myös, suuri osa Jokerilla Otaniemeen menevistä nousee kyytiin Leppävaarasta, ja melko pieni osa sitä kauempaa. Keksimääräinen Jokerilla tehty on muistaakseni muutaman kilometrin (en jaksa tarkistaa). Leppävaarasta tuleville (tai junasta/bussista siellä vaihtaville) myös suora bussi Otaniemeen on ihan relevantti vaihtoehto.

    En nyt tarkoita sanoa että haaroitus olisi huono idea; mielestäni se on hyvä. Mutta kyllä noissa suunnitelmissakin on joku järki ollut takana, ei niitä ihan hatusta ole kiskottu niitäkään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *