Sekoittunutta kaupunkia

30.3.2012 5 By admin

Perustamani lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmän kuvaus ilmoittaa ryhmän yhteiseksi visioksi seuraavaa:

Tämä ryhmä on kaikille niille, joiden mielestä Helsingissä on aivan liian vähän oikeaa kaupunkia. Tiheästi rakennettuja kerrostaloja, joiden kivijalat ovat pikkuliikkeitä täynnä ja joissa on sopivasti puistoja luomassa kaupunkilaisille kohtauspaikkoja.

Haluamme siis oikeaa kaupunkia, jossa asunnot, työpaikat, kaupalliset ja julkiset palvelut sekoittuvat siihen sekamelskaan, jota kaupungiksi kutsutaan. Tällaisen kaupunkirakenteen syntymisen tiellä on monia esteitä. Yksi tällaisista esteistä on kaupungin omien virastojen haluttomuus tiiviiseen rakentamiseen. Päiväkotipuolella vaaditaan sitä, että jokaisella päiväkodilla on oma yksikerroksinen rakennus ja iso leikkipiha. Liikuntaviraston suoltamissa liikuntapaikoissa tonttitehokkuus on surkea, kuten Kaarelasta opimme. Keskellä kaupunkia Töölössä on isoja parkkikenttiä, joita millekään muulle kuin kaupungin omille toimijoille ei sallittaisi. 
Kaupungin virastot pitää totuttaa siihen ajatukseen, etteivät hekään saa tuhlata tilaa. Päiväkoti sopii erinomaisesti kerrostalon kivijalkaan ja leikkipiha voisi hyvin yhdistyä umpikorttelin sisäpihaan. Urheilutiloja voivat olla kerrostalon pohjakerroksessa ja parkkeeraaminen maan alla. 
Seuraavaksi päästään siihen toiseen merkittävään tekijään, josta on jo asuntojen osalta ehditty puida tälläkin blogilla, nimittäin autopaikkamääräyksiin. Sain kaupunkisuunnitteluvirastosta voimassaolevan ohjeistuksen työpaikka-alueiden autopaikkamääräyksistä (vuodelta 1994). Kaupunki jaetaan ydinkeskustaan (Y), keskustaan (I), kantakaupungin pohjoisosaan (II), aluekeskuksiin (A) eli Itäkeskus ja Malmi, joukkoliikennealueeseen (J) ja esikaupunkivyöhykkeeseen (III).  
Työpaikka-alueiden aluejakokartta
Kokonaisuudessaan ohjeessa jaetaan työpaikat 26 erilaiseen kategoriaan, joilla kullakin on oma autopaikkaohjeensa, alueesta riippuen. Vain ydinkeskustassa ja keskustassa rajoitetaan pysäköintiä. Kaikkialla muualla on käytössä miniminormi, joka riippuu käyttötarkoituksesta ja toimipaikan alueesta.
Erityisen vahingollisia normeja kaupunkirakenteen kannalta on esimerkiksi se, että liiketiloille (myymälätilat) vaaditaan enemmän autopaikkoja kuin toimistoille tai asunnoille. Kun autopaikkanormi on suurempi kuin mistä ihmiset ovat valmiit maksamaan, ei kukaan halua rakentaa niitä ylimääräisiä autopaikkoja, joita liikehuoneistojen rakentaminen vaatisi. Hallipaikkoina lisäkustannus liikehuoneiston rakentamisesta on helposti useita satoja euroja per kerrosneliö. Esimerkiksi Kruunuvuorenrannassa liikehuoneistolle pitää varata 1autopaikka / 50k-m2. 400m2 kauppa vaatii siis 8 paikkaa, joka maksaa maan alle tehtynä runsaat 300 000 euroa.

Tarvitseeko enää ihmetellä, miksi nykyään ei rakenneta liikehuoneistoja asuin- ja toimistotalojen kivijalkoihin?

Jotta teksti ei jäisi pelkäksi valittamiseksi, on minulla ehdotuskin. Poistetaan kokonaan työpaikka-alueiden autopaikkojen vähimmäisnormit. Kyllä toimistoa tai kauppaa rakentava yritys osaa laskea, kuinka monta autopaikkaa kannattaa rakentaa. Näin saadaan vähennettyä kaupungin sääntelyviidakkoa.  Lisäetuna liiketilojen rakentaminen asuntojen kivijalkoihin vähentää talon autopaikkavaatimusta. Tämä kannustaa rakennuttajaa rakentamaan liiketiloja – toisin kuin nykyinen sääntely, jonka tavoitteena tuntuu olevan liiketilojen erottelu omiksi automarketeikseen pois sieltä, missä ihmiset asuvat.