Bussikuski ryöstettiin aseella uhkaamalla
Metro-lehti kertoo, että Helsingissä on taas ryöstetty bussikuski aseella uhaten. Tällä kertaa kukaan ei loukkaantunut vakavasti tai kuollut, mutta nykymenolla se on valitettavasti vain ajan kysymys. Kuljettajan turvallisuus on työsuojelukysymys, joka pitää ratkaista ennen kuin pahempaa tapahtuu.
Joukkoliikenne on Helsingin liikennejärjestelmän selkäranka, joten asia on ratkaistava nopeasti niin kuskien kuin kaupunkilaistenkin tähden.
Siirrytään avorahastukseen, jossa matkustajat saavat kulkea kaikista ovista sisään, kuten ratikoissa. Muutos lisää jonkin verran kustannuksia, sillä matkalipuntarkastuksia ja -tarkastajia tarvitaan lisää. Se myös saattaa vähentää hieman lipputuloja; busseissa liputta matkustaa nykyään noin 3% ja ratikoissa n. 5-6% matkustajista*. Se myös vähentää kustannuksia. Kun pysäkkiajat lyhenevät ja bussit kulkevat saman matkan joutuisammin, tarvitaan vähemmän busseja tarjoamaan sama palvelu.
Jos käteislippuja on pakko myydä tulevaisuudessa, siirrytään niiden osalta joko brittiläiseen tasarahajärjestelmään, jossa raha menee suoraan aukosta pieneen lippaaseen, johon kuskilla ei ole pääsyä, tai sitten bussissa sisällä oleviin lipunmyyntiautomaatteihin.
Lopputulos on se, että avorahastukseen siirtyminen parantaa palvelua, eikä maksa juurikaan ja parantaa merkittävästi kuljettajien työturvallisuutta.
Onko todellakin niin että matkalipuntarkastukseen kuluu enemmän rahaa kuin mitä siitä saadaan?
Ei. Matkalipuntarkastus tuottaa enemmän kuin se kuluttaa.
”busseissa liputta matkustaa nykyään noin 3% ja ratikoissa n. 5-6% matkustajista*”
Tähdestä huolimatta et kertonut mistä lähteestä lukusi ovat, joten oletan että nämä ovat HSL:n matkalipputarkastusten välinekohtaiset kärähdysmäärät. Nämä eivät ole kuitenkaan sama asia kuin varsinainen pummillamatkustusprosentti, koska ”HSL suuntaa tarkastuksia erityisesti sinne, missä liputta matkustaminen on tilastojen mukaan yleisintä.” Tämä vääristää lukuja ja väittäisin että nimenomaan tuota bussilukua ylikorostaen (busseilla pummaillaan eniten kunnanrajojen läheisyydessä, kun taas ratikalla ja metrolla tuo jakautuu tasaisemmin, ainakin näin arkijärjellä).
Kyllä, kyse on HSL:n kärähdysmääristä. Ja tuo mahdollinen ylikorostaminen on erittäin hyvä huomio.