Eteläsatamasta vapautuu tilaa kaupunkilaisille – autoliikenteen kasvu ohjattava Vuosaaren satamaan

Helsingin kaupunginvaltuusto päättää tänään 3.2. Eteläsataman alueen vapauttamisesta mm. uudelle arkkitehtuuri- ja designmuseolle. Samalla päätetään Helsingin Sataman toimintojen uudelleenjärjestelemisestä: Tukholman liikenne siirtyy Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Jätkäsaareen. Länsisatamasta Jätkäsaaressa suunnitellaan tunnelia Länsiväylälle laivalle kulkeville rekoille ja henkilöautoille.  

Eteläranta, osa Helsingin ja Suomen keskeisintä kansallismaisemaa, vapautuu kaupunkilaisille. Rannat vapautuvat asukkaiden käyttöön ja alueelle rakennetaan uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo. Viihtyisä kävelykeskusta laajenee etelään ja Esplanadi pääsee taas yhteyteen Kauppatorin kanssa.

Tämä toteuttamiseksi Helsingin Sataman toimintoja järjestellään uudestaan. Olympia-satamaan jää vain laivaliikennettä ilman autoja. Tukholman laivaliikenne siirtyy Katajanokalle ja Tallinnaan suuntautuva liikenne Katajanokalta Länsisatamaan. Suurin osa sataman tuottamasta rekka- ja henkilöautoliikenteestä siirtyy pois keskustasta.

Tämä muutos on tärkeää toteuttaa taiten.

Laivaliikenne elää suurinta murroskauttaan sitten konttien keksimisen. Ilmastopäästöjen leikkaaminen koskee kaikkia aloja – myös rahti- ja risteilyaluksia. EU suunnitteleekin päästökaupan laajentamista koskemaan myös laivaliikennettä. Siksi myös Helsingissä laivaliikenne tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa. Helsingin tulee tarjota varustamoille ennustettava ympäristö ja osoittaa selkeä polku päästöttömään tulevaisuuteen.

Helsingin Satama on Suomen tärkein satama. Sen kautta kulkee valtaosa Suomeen tulevasta tavarasta nyt ja tulevaisuudessa. Suomen päämarkkina sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tavaraliikenteessä on keskeistä pitää kuljetusetäisyydet lyhyinä, kun laivasta siirrytään pyörien varaan.

Helsingin kaupungin tulee ratkaisuissaan ajatella kaupunkilaisten, veronmaksajien ja koko Suomen etua.

Nämä keskustan muutokset vaikuttavat myös Länsisatamaan, johon tulee aiempaa suurempi määrä laivoja. Jätkäsaaren ongelmana on jo nyt hetkellistä ruuhkautumista ja muita haittoja aiheuttava laivojen tuottama autoliikenne. Sitä syntyy, kun varustamot käyttävät halpaa autopaikkaa sisäänheittotuotteena houkutellessaan matkustajia.

Helsingin Sataman suunnittelema tunneli Jätkäsaaren terminaalialueelta Länsiväylälle on kallis, alustava kustannusarvio on n. 180 miljoonaa euroa. Tunnelin toteuttaminen kestää myös kauan, kymmenisen vuotta. Siksi Helsingin ja jätkäsaarelaisten kannalta ei ole järkevää laittaa kaikkea toivoa satamatunneliin.

Laivamatkustajista 69% kertoi matkustavansa yhtä paljon tai enemmän, jos laiva lähtisi Vuosaaresta. Rekkaliikenteen lisäksi autolla liikkuvia matkustajia kannattaa houkutella Vuosaareen. Vuosaaren kautta Muugaan kulkevilla laivoilla luodaan ohitustie Helsingin ja Tallinnan ympärille ja vahvistetaan kaksoiskaupunkia.

Tätä kehitystä voidaan vahvistaa ja nopeuttaa muutamilla keskeisillä toimilla. Vuosaaren Satamaan tulee tehdä tilaa kasvavalle autoliikenteelle. Valtion kanssa tulee sopia rekkaliikenteelle tarkoitetuista hyötyliikenteen kaistoista kehä III:lle. Ja lopuksi Helsinki Länsisatamassa käyttöönotettu rekkaliikenteen korotettu satamamaksu tulee laajentaa ympärivuorokautiseksi ja koskemaan myös henkilöautoja.

Helsinki otti tammikuussa 2019 menestyksellisesti käyttöön rekkaliikenteen hinnoittelun ruuhka-aikoina keskustan satamissa. Sen ansiosta liikenteen kasvu on siirtynyt Vuosaareen ja rekkaliikenteen määrä on pudonnut 4% keskustassa samalla kun rekkojen kokonaismäärä on kasvanut.

Nyt on oikea hetki ohjata Helsingin satama tekemään ratkaisu, joka tekee Helsingin satamasta ja laivaliikenteestä maailman vihreimmän. Näin samanaikaisesti parannetaan kaupunkia ja mahdollistetaan rahti- ja matkustajaliikenteen kestävä kasvu. Vuosaaren satamalla on siinä merkittävä rooli.

Mikko Särelä
Kaupunginhallituksen ja kaupunkiympäristölautakunnan varajäsen

Kirjoitus on julkaistu alunperin Helsingin Vihreiden blogissa.

8 vastausta artikkeliin ”Eteläsatamasta vapautuu tilaa kaupunkilaisille – autoliikenteen kasvu ohjattava Vuosaaren satamaan

  1. Tiesitkö, että Vuosaaressa asuu noin 40000 helsinkiläistä? En muutenkaan äänestäisi vihreitä (kokoomuslaisempi kuin kokoomus itse), mutta vahvistui mielipiteeni edelleen,

    • Tiedän, että Vuosaaressa asuu 40000 helsinkiläistä. Pahoitteluni huonosta sanavalinnasta. Tekstiin oli jäänyt virhe, jonka korjasin. Sanoin Vuosaari, kun tarkoitus oli sanoa Vuosaaren satama. Eli Vuosaareen satamaan pitää tehdä tilaa kasvavalle liikenteelle. Kehä III:lle tarvitaan jossain vaiheessa rekkaliikenteelle omat kaistat

      Toivottavasti tämä selventää asian.

  2. Moi Mikko, mitä tarkoittaa ”Vuosaareen tulee tehdä tilaa kasvavalle autoliikenteelle”? Kehä III:sta pitkin saa toki mielellään ajaa satamaan ja sinne mahtuukin lisää liikennettä, mutta ei muualle Vuosaareen mahdu mitään läpiajoliikennettä satamaan. Vuotietä ajavat joutuisivat ajamaan ruuhkaisten Itäväylän/Vuosaaren risteyksen ja Vuosaaren sillan kautta. Muut kadut ovat asuntokatuja, joilla on myös, onneksi paljon hidasteita ja kiertoliittymiä. Sen sijaan kannattaisi harkita autottomia matkustajia varten metron pidentämisgtä satamaan asti, siinä ei ole monestakaan sadasta metristä kyse. Tosin samalla pitää ratkaista metron kantokyvyn rajallisuua, jota edellyttää myös Vuosaaren voimakas täydennysrakentaminen.

    • Tarkoitan tässä sitä, että Vuosaaren satamassa pitää toimintoja järjestellä uudestaan niin, että siellä on tilaa kasvavalle liikenteelle. Autolla kulkevat saapuvat kehä III:a pitkin, jossa on hyvin tilaa satamaan autolla saapuville.

  3. Hei,
    Ihan vaan tiedoksesi, että Vuosaaressakin asuu kymmeniätuhansia ihmisiä, joiden elämään sataman liikenne vaikuttaa. Millä esimerkiksi ajattelit näiden Muugaan matkustavien kulkevan ellei omalla autolla Vuosaaren kautta lautalle? Vai käyttäisivätkö jo muutenkin (normaalitilanteessa) täyttä itämetroa? Tuntuu siltä, että keskustassa asuvat ehdokkaat ovat valmiita siivoamaan kaiken itäiseen Helsinkiin välittämättä täällä asuvien viihtyvyydestä vähääkään. En aio äänestää sinua.

    • Ajattelen, että autolla laivalle ajavat ihmiset saapuvat Vuosaaren satamaan kehä III:a pitkin. Kehällä on hyvin tilaa tällaiselle liikenteelle.

      Tekstiin oli jäänyt virhe, jonka korjasin. Sanoin yhdessä kohdassa Vuosaari, kun tarkoitus oli sanoa Vuosaaren satama. Toivottavasti tämä selventää asian.

  4. Veli Särelä on asioista perillä. Autoliikenteen lisääntyminen kehä kolmosella ja pois keskustasta ei ole huono asia. Rekkatunneli Jätkäsaareen on pölöjää, siis melkoisen typerää ja asiatonta. Kehä neljä voisi olla tulevaisuudessa asiallinen ainakin pätkittäin teollisuuden ja varastologistiikan siirtyessä kauemmas keskustasta. Niin ja vetyteknologian siirtäessä autokohtaista paikallispäästöä tuotannon alkulähteelle. myös Siperian kaasut olisi parempi käyttää hyödyksi ennen niiden haihtumista taivaan tuuliin omia ongelmiaan tuottamaan. ”Autoliikenne kehä III kontra Vuotie ei ole ongelma. Suurempi huoli on Mellunmäestä tuleva ”pikaraitiotie”, joka rikkoo ja jakaa miljöön holtittomasti. Sellaisten pitää löytää reittinsä maan alle. Itketään sitten pysäkkiväleistä. paljon on tehtävä Vuosaaren kehittämisessä ja järkevässä kaupunkisuunnitteluun perustuvassa rakentamisessa. Nyt mennään Grynderien rahoittamien mallien ehdoilla. Kaikissa puolueissa luulisi olevan älykkäitä ihmisiä, jotka ovat ihmisten viihtyvyyden asialla, vapaana ideologioista ja korruptioista. Ennen kaikkea miettiä miljöötä ihmisille enemmän kuin seuraavia vaaleja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *