Hernesaaren osayleiskaava
Hernesaari on ensimmäinen suuri kaava, jonka kanssa olen tehnyt töitä Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsenenä. Neljä vuotta sitten kritisoin Hernesaareen ehdotettua lentokenttää kalleudesta ja erityisesti siitä, että helikopterikentän melualuee syö valtavasti rakennuskelpoista maata. Kaupunginhallitus lopulta palautti osayleiskaavan valmisteltavaksi ja vaati helikopterikenttää poistettaviksi.
Nyt uusi osayleiskaavaehdotus on valmistunut ja rakennusmaata on löytynyt 6000 asukkaalle eli tuhannelle enemmän kuin aiemmassa versiossa. Lopputuloksena on Hernesaareen parempaa kaupunkia.
Hernesaaren sataman läheisyydessä on myös Hernesaaren viljasiilot. Näiden kohdalla kannattaisi toimia samalla tavalla kuin Jätkäsaaren bunkkerin kohdalla. Asetetaan reunaehdot, jolla rakennuksista olennaisia osia säilyy ja samalla mahdollisuuksia rakentaa jotain normaalista poikkeavaa. Kööpenhaminan vastaavalla entisellä satama-alueella oli vastaavia torneja säilytetty ja niiden ympärille rakennettu aika makeita taloja.

Kööpenhaminan Nordhavnissa vanhoja säiliöitä hyödynnettiin mahtavalla tavalla. Hernesaaren viljasiiloille kannattaisi hakea myös hyötykäyttöä.
Käveltävä Helsinki -ryhmässä on tutkittu Hernesaaren kävely-yhteyksiä keskustaan ja todettu, että parantamisen varaa olisi. Ajatuksena on se, että Hernesaaresta keskustaan olisi hyvin mietitty, sujuva ja mukava kävelyreitti keskustaan, jossa laivamatkustajakin voi turvallisesti tietää olevansa oikealla reitillä – ja jossa matkan varrella on kivaa katseltavaa, shoppailtavaa ja muuta tekemistä. Reitti pitää käydä läpi ja varmistaa, ettei aluetta tuntematon vahingossakaan eksy tai koe eksyvänsä matkan varrella.
Yksi reittivaihtoehto on piirretty alla olevaan karttaan. Tällaisiin kävelyreitteihin ja niiden laatuun kävely-ympäristönä pitää tulevaisuudessa kiinnittää huomiota, jos haluamme kilpailla kansainvälisten laivamatkustajien ajasta ja euroista.
Lisäksi isona asiana Hernesaaressa on suunniteltu venesatama, johon on suunniteltu maksimissaan 770 venepaikkaa ja hinta liikkuisi 10-70 miljoonan euron välillä. Satatuhatta euroa per venepaikka on kyllä hurjan paljon. Jatkossa kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, että venesatama on kustannuksiltaan kohtuullinen suhteessa sen tuottamiin hyötyihin. Kokonaiskustannuksiltaan Hernesaaren osayleiskaava on edullinen ja tonttimaasta kaupunki saa huomattavasti enemmän tuloja kuin alueen rakentuminen maksaa.
Hernesaaresta tulee näillä eväillä upea lisä eteläisiin kaupunginosiin.