Jäähalli Mäntymäen kentälle?
HIFK esitteli tänään vision siitä kuinka Mäntymäen kentälle rakennetaan uusi uljas jäähalli. Samaan tilaan tulisi myös hotelli, iso ruokakauppa (vai kauppakeskus?), toimistoja, asuntoja ja 1500 parkkipaikkaa. Kerrosneliöitä yhteensä 80 000, eli kaiketi muutama sata asukasta kaiken muun lisäksi. Hanketta kutsutaan Helsinki Gardeniksi.
Aloite on ehdottomasti tervetullut – Mäntymäen kenttä on arvoonsa nähden todella surkeassa käytössä. Tulevaisuudessa se tulee olemaan suoraan keskiössä, jos Pisara-rata rakennetaan. Tuohon nimittäin tulee Pisaran Töölön asema.
Mutta ennen kuin sanotaan ehdottomasti kyllä, pitää tarkastella, mitä vaatimuksia näin keskeinen paikka asettaa:
- Hanke tulee toteuttaa vapailta markkinoilta saatavalla rahalla ja tontista kuuluu maksaa täysi markkinahinta
- Hankkeen vaikutukset kaupunkirakenteeseen tulee huomioida. Suunnitellusta rakennuksesta ei saa tulla yksi este lisää, vaan siitä pitää tulla aktiivinen korttelikaupungin laajennos. Suunnittelussa pitää kiinnittää merkittävää huomiota kävely-ympäristöön
- Mäntymäen korttelin pitää tarjota iloa myös alueen asukkaille
- Visuaaliseen ilmeeseen pitää saada jotain oikeasti hienoa. Tähän kohtaan ei kaivata uutta Hartwall-areenaa.
Miten hanke sitten näiden valossa pärjää?

Havainnekuva jäähallista
Havainnekuva on aika hurja, enkä ole kyllä valmis heti nielemään tuota Mäntymäen kentälle. Alla vielä pienoismalli, josta saa vähän paremmin käsitystä rakennuksen sijoittumisesta.
Hyviä puolia: jäähalli on ilmeisesti sijoitettu pääosin maan alle. Huonoja puolia on mm. asettelussa harrastettu tilan tuhlailu. Vaikka itse rakennus ei vie valtavaa määrää tilaa, sen muoto on sellainen, että se varaa paljon tilaa ympäriltään ja näin tuottaa huonoa ja monotonista kävely-ympäristöä. Eikä tuo nyt arkkitehtonisestikaan vaikuta maailmanluokan tekeleeltä – ainakaan näin harrastelijan silmään.
Parannettavaa on siis, mutta kyllä tässä hankkeessa on ihan potentiaalia. Jos hankkeen puuhamiehet ovat valmiita pähkäilemään tuota tilankäyttöä ja massoittelua Helsingin kaupunkisuunnittelupuolen kanssa siten, että saataisiin myös kaupunkirakenteeltaan toimiva lopputulos, niin eiköhän tässä ole ihan mahdollisuudet. Rakennusoikeutta, erityisesti asumisen osalta, voisi mieluummin nostaa kuin laskea.
Mulle tekee ekana mieleen tietenkin vähän vanhanaikainen esimerkki siitä miten jäähalli uppoaa korttelikaupunkiin, http://en.wikipedia.org/wiki/Maple_Leaf_Gardens
Liekö se maanalainen osa hallista muuten suunniteltu huomioiden Pisara-asema ja mahdollinen maanalainen bussiterminaali tuossa samalla paikalla?
Itse ostan tästä ajatuksen käyttää Mäntymäen kenttää johonkin järkevään, mutta suunnitelmasta uudesta lätkähallista, kauppakeskuksesta tai varsinkaan tuosta esitetystä rakennuksesta en juurikaan innostu. neljäsataatuhatta-blogin idea oli nähdäkseni selvästi parempi.
Juu, kuten sanoin – tän kanssa pitäisi tehdä töitä jotta toi homma toimisi. Mutta jos ovat valmiit tekemään yhteistyötä sen eteen että saadaan hyvää kaupunkia, niin kyllä sinne voi sen jäähallinkin mun puolesta rakentaa.
Joku mittaili FB:ssä Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä että toi ei menisi Pisaran kanssa päällekäin, mutta pitää toki varmistaa vielä.
Ajatus on hyvä, koska parkkipaikalle halutaan järkevämpää käyttöä. Nopeasti ajateltuna tuo suunnitelma sulkee paikkaa liikaa. Ulkoasultaan sen pitäisi sointua ympäröivään funkkikseen olematta kuitenkaan pelkkä pastissi. Siis paljon kunnianhimoisempaa arkkitehtuuria.
Olen miettinyt useasti sitä mitä kentälle voisi tehdä. Muutamia ajatuksia.
a) Ympäröiviin viheralueisiin ei pidä koskea olivat ne sitten kallista aluetta tai ei. Keskuspuisto alkaa käytännössä Töölönlahdelta ja viheralueet Stadionin ympäristössä ovat asukkaille ainoat. Siksi tuo Otson viittaaman blogin ajatus ei ole hyvä.
b) Autot maan alle ja samalla parkkihalliin enemmän paikkoja, jos sellainen kerran tehdään. Siinä voi lähikatujen pysäköintiin sitten puuttua.
c) Rakentaa kentälle voi, mutta minusta alueen pitää myös yhdistää kulttuuri ja urheilu. Siksi siihen sopii urheilupuisto ja tapahtuma-alue. Helposti muuttuva ja muokattava esimerkiksi Stadikan tapahtumia tukemaan. Rakennukset voi sijoittaa siten, ettei jatkumo Oopperalta Stadikalle katkea.
d) Mäntymäentie joko tunneliin parkkiluolan rakentamisen yhteydessä tai kokonaan poikki. Taas ajatuksena yhtenäinen alue.
e) Jäähallikin sopii tähän ajatukseen, kun se pääosin maan alle tulee.
f) Ymmärrän toki sen, että paikkana tuo on sellainen, jossa rakennusoikeudella rahoitetaan kaikki kiva. Siksi ajatukseni voi olla liiankin lennokas.
Joka tapauksessa tätä pitäisi ajatella Oopperan, Kisahallin, Stadionin ja Töölönlahden puiston rajaamana alueena. Ei pelkästään alueena, jonne voi läntätä jäähallin ja supermarketin.
Ja lopuksi:
g) Olen humoristisesti aina epäillyt, että kentälle ei voi rakentaa, koska alla sijaitsee salainen puolustusvoimien luola.
Minusta hieno hanke – lisää tällaisia.
Mutta pitää todellakin toteuttaa markkinahintaisella tonttikaupalla, tai niin että Helsingin kaupunki saa hintaa vastaavaan omistusosuuden.
Parasta tässä kuitenkin on tuon hukka-alueen saaminen järkevämpään käyttöön, sekä suunniteltu monikäyttöisyys. Pelkät hallit ovat minusta turhia.
Mun silmään arkkitehtuuri voisi muuten olla ihan OK, mutta ehkä on piirretty vähän liian massiivisella tyylillä. Rakennukset voisivat olla tuon kokoisia, mutta jotenkin niistä puuttuu seuraavan pienemmän mittakaavan rakenteet. Kun tuon lähellä seisoo, tuntee olevansa megakerrostalon vieressä.
Joo, todellakin pitää toteuttaa markkinahintaisella tonttikaupalla. Sen toteuttaminen ei ole ihan triviaalia, mutta sitä tärkeämpää se on.
Julkisuudessa on näkynyt vain kivoja pienoismalleja, mutta ei mitään tietoja miten se parkkihallin liikenne on edes luonnosteltu hoidettavan – ainoa ajoportti Mäntymäentiellä menisi heti tukkoon ja jonot seisoisi sitten kaikilla lähikaduilla ainakin ennen tapahtumia. Pitäisi saada tarpeeksi monesta suunnasta, ja pois hallista siten ettei ole heti valot edessä. Sitä ei voine välttää, että hallissa joutuvat kotiinlähtijät odottelemaan ”ajovuoroa”. Yritin piirrellä ilmakuvaan uusia yhteyksiä (halliin) ja korvata vanhoja järjestelyjä vapaalla kädellä esim. tunneloimalla toisen suunnan ”kun kerta yrittäjä maksaa”, vielä siten toivoen että Helsinginkatu ihan rannassa olisi pienempi este – ei onnistunut parilla yrittämällä; yksi sisäänajo/ramppi parkkitunneliin pitäisi viedä esim. Vauhtitielle… Vaikka kopioisi arvio-ulkomitat pienimmästä tietämästäni, Kluuvin parkkihallin rampista Fabianinkadulla, käytännössä ongelma on ettei Mannerheimintielle mahdu ulostuloa eteläänpäin (ei hallista, vaan busseille ”ohituskaista” sen kaavaillun terminaalin kautta – muina ruuhka-aikoina henkilöautoja on jonossa länteenpäin niin paljon, että nykytilannekin on huono busseille).
Joo, jos 1500 paikkainen halli täyttyy tai tyhjenee kerralla, luvassa on väistämättä ruuhka. Tuon automäärän purkautuminen tai lastautuminen katuverkkoon kestänee hyvissäkin olosuhteissa tunnin.
Helsinki Garden -hankkeeseen on nyt yllättäen koplattu mukaan 28 000 kerrosneliömetriä rakennusoikeutta muualta kaupungista (29.3.2019 kaupunkiympäristölautakunnan lista). Onko tarkkaan selvitetty ennen päätösten tekemistä ketkä ovat hankkeesta lopulta hyötymässä? Tällaisessa on aina olemassa pieni mahdollisuus yllätyksiin.
Suunnitelma on ihan hyvä ja hieno. Korkeutta voisi kyllä madaltaa havainnekuvien perusteella kerroksen.
Hankeesta en löydä lainkaan sukupuolivaikutusten arviointia. Pääseekö tyttöjen suosimat urheilulajit lainkaan hyödyntämään näin suuria investointeja Helsingin upeilla paikoilla. Vai tuleeko vanhan ja uuden jäähallin käyttäjiksi pääasiassa poikien suosimia lajeja? Vielä tällä hetkellä on realismia tunnustaa tosiasiat ja todeta että lajit ovat sukupuolittuneita (vaikkei pitäisi). Tältä osin hankkeen voisi palauttaa ja vaatia modernimpaa suhtautumista.