Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.4.2013
Itä-Pakilan siirtolapuutarhaan suunnitellaan lisää mökkejä. Nykyiset vuokralaiset lobbaavat kovasti vastaan, mutta ihan toteuttamisen arvoiselta tämä näyttää.
Omasta mielestäni kannattaisi tutkia sitä, että sallittaisiin siirtolapuutarhamökeissä ympärivuotinen asuminen. (Tämä ehdotus tuli muuten pyytämättä sähköpostiini vaalikampanjan aikoihin ja tykästyin siihen). Veikkaukseni on se, että muuten asia olisi järjestettävissä mutta asia kilpistyy siihen, että siirtolapuutarhoissa ei ole mahdollista järjestää kaupungin pysäköintinormien mukaista määrää autopaikkoja. Voisin silti ehdottaa, että selvittävät asiaa.
Olen ehkä välillä hieman paksukalloinen, mutta välillä on vaikeaa ymmärtää tätä miksi tässä kaupungissa ei saa rakentaa ihan vaan taloja.
Käpylässä suojellaan Kisakylän taloja Koskelantien varrella. Jos Helsingissä valittaisiin yksi 50-luvun asuinalue suojeltavaksi, niin minun valintani osuu Kisakylään.
Taivallahden kasarmien kaavoitus etenee vihdoin. Hitaita ovat kaupungin pyörät, mutta nyt tämä jo vuosikausia tyhjillään ollut tontti on saamassa uutta eloa. Asuntoja, vanhusten palvelutalo ja liiketiloja. Pikkuisen syrjässähän tuo on, joten on mielenkiintoista nähdä minkälainen yrittäjä sinne saadaan puotia pitämään.
Veturitien liikennesuunnitelma. Kustannusarvio on 140M€. Tänne ennustetaan runsasta 50000 autoa – heti, kun Hakamäentien jatkeet Turunväylälle, Hermannin rantaväylälle ja Lahdenväylälle on rakennettu tunneleina ja Tuusulanväylä on käännetty tunnelina kulkemaan Veturitielle. Miljardi ei taida riittää tuon urakan rakentamiseen.
Suunnitelma sisältää kaksi suurta liikenneympyrää. Isompi samaa kokoluokkaa Finnoontien ympyrän kanssa. Ainakaan jalan kuljettavaa kaupunkia ei näin saada aikaan – ja pyöräilijöillekin on saatu oma tappava pääsiäismuna: pyörätien jatkeet on suunnitelmassa viety strategiset 5-6 metriä ympyrän ulkopuolelle, jotta 4,5 metriä leveillä kaistoilla autoilija ehtii kunnolla kiihdyttää ennen kuin pelti kolisee.
Lausumme myös meluntorjunnasta. Raitioverkkoa pitäisi kehittää teknisesti ja hiljaista asfalttia ottaa enemmän käyttöön. Ajonopeuksia hillitä. Taloyhtiöitä neuvoa melua eristävissä rakennustekniikoita. Paljon on töitä ja samalla pitäisi pystyä rakentamaan kaupunkia.
Muistan muudan espoolaisen kaavoittajan kertoneen, että (ainakin) nykyaikaiset vesihuoltojutut estää siirtolapuutarhoissa asumisen. Tiedä sitten kuinka keinotekoisia nekin säännökset on.
Pitää varmaankin paikkansa. Sekin on vähän semmoinen kysymys jossa kaavoittaja tietää paremmin. Täydellisen viemäriverkoston vetäminen vesivessoineen muuttaisi alueen luonnetta rajusti, mutta jos joku haluaa asua potta/kuivakäymälä -meiningillä… …niin miksi se pitää erityisesti estää?
Joo, viemäriverkostoa sinne ei kannata tätä varten tehdä, mutta kuivakäymälät on nykyään aika hyviä. Yhdellä tutulla on sellainen jossa nesteet ja kiinteät erotellaan siististi ja näyttää käyttäjälle ihan normaalilta pöntöltä.