Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.6.2015
Olen keskiviikkoaamuna menossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan. Lista löytyy täältä. Kokouksessa on kaksi viime viikosta pöydälle jäänyttä asiaa: Laajasalon kaupunkibulevardin suunnitteluperiaatteet ja Reijolankadun raitiotien liikennesuunnitelma.
Laajasalon kaupunkibulevardille on suunnitteilla asuntoja noin 3000 asukkaalle. Moottoritiemäinen Laajasalontie muutetaan kaduksi ja sen varteen ja ympärille rakennetaan muutama kortteli kaupunkia. Kun Yliskylä tiivistyy ja Vartiosaari rakentuu, tästä alueesta muodostuu tulevaisuudessa merkittävä aluekeskus.
Samalla varaudutaan ratikkaan sekä Kruunuvuorenselän ratikkasillalta, että Herttoniemestä (raidejokeri 0). Optimaalista olisi se, että tulevaisuudessa Kruunuvuorenselän yli tuleva ratikka jatkaisi Vartiosaareen ja Herttoniemen suunnasta tuleva linja Santahaminaan alla olevan kuvan tapaan. Raidejokeri 0 tarjoaa suorat yhteydet Herttoniemen metroasemalle Pasilaan ja Meilahteen ja Kruunuvuorenselän ratikkasilta keskustaan. Samalla helpotetaan merkittävästi metroon ennustettuja kapasiteettiongelmia Kulosaaren sillalla.
Reijolankadun raitiotien liikennesuunnitelmassa esitetään länteen päin ratikoille yhteiskaistoja henkilöautojen kanssa. Tämä on aika erikoista ottaen huomioon sen, että ksv:n nettikeskustelussa ehkä eniten palautetta tuli siitä, että ratikat tarvitsevat omat kaistat – ja sen, että viime viikolla kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi raitioliikenteen kehittämisperiaatteet, joiden mukaan ratikoiden tulee päästä kulkemaan esteettömästi. Muu tuhlaa niin veronmaksajien rahaa kuin matkustajien aikaakin.
Näkisin tärkeäksi myös huomioida miten autoliikenne hoidetaan Herttoniemessä kun Kruunuvuorenranta sekä tämä Laajasalon tiivistäminen on valmis. Ilman muuta joukkoliikennettä pitää kehittää mutta ei se autoja poista.
Ei poista eikä ole tarkoituskaan poistaa. Vähentää kylläkin, kunhan se ratikkasilta saadaan nopeasti käyttöön.
Laajasalontielle tulee näillä näkymin 2+2 -kaistainen katu, jolla on suhteellisen pitkä risteysväli varmistamaan riittävä kapasiteetti autolla liikkuville. Herttoniemessä risteysjärjestelyjä muutetaan nostamaan henkilöautoliikenteen kapasiteettia.
Miten Yliskylän venekerhon talvitelakointi on tuossa suunnitelmassa huomioitu? Aluetta on ilmeisesti tarkoitus kehittää myös veneilijät huomioiden, mutta suunnitelmaluonnoksessa ei telakointiin ole varattu tilaa. Laiturit suunnitelmassa on kuitenkin säilytetty. Nykyisellään talvisin tupaten täysi telakka-alue vie tuon liikenneympyrän pohjoispuolisten kortteleiden alueen lukuun ottamatta Laajasalontien varren pusikkoa. Sisämaahan paatteja ei oikein voi talveksi kuljettaa, koska suurin osa veneistä tarvitsee satama-alueella liikuttamiseen nosturiauton. Onko siis lähialueilta mahdollista osoittaa vastaavaa uutta aluetta talvitelakointiin?
Ylileveän näköinen, saako napakammaksi? Turhia puukaistoja/välikaistoja? Puut ovat hyviä, mutta yksi rivi molemmin puolin riittää.