Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 29.5.2012
Minä saan vähän lomaa lautakunnasta, Ode pääsee paikalle. Lista tässä nopeasti vilkuiltuna, kun joskus pitää ehtiä töitäkin tekemään.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto Uudenmaan maakuntakaavasta tulee takaisin pöydältä. Ongelmana taas se hel…hel…helikopterikenttä, jonka virasto haluaa merkittäväksi maakuntakaavaan. Kirjoitin asiasta jo viime kokouksen tiimoilta.
Pohjois-Haagan itäosiin Hämeenlinnanväylän varrelle suunnitellaan lisärakentamista noin 50 000 kerrosneliömetriä asuntoja ja jopa tuplasti toimitilaa. Olen skeptinen sen suhteen, että tuonne saataisiin niin runsaasti toimistoja – ja skeptinen sen suhteen, että tällä menetelmällä saataisiin aikaan hyvää kaupunkia. Tuntuu siltä, että Helsingissä tuhotaan kaikki alueet, joilla voisi rakentaa tiivistä kaupunkia tekemällä sinne lähiötä. Hyvä silti, että Pohjois-Haagaankin suunnitellaan rakentamista. Tämän kaavan asuntomäärä vastaa runsaan kuukauden asuntotuotantotavoitetta Helsingissä.
Haluaisin vaan kovasti nähdä edes kerran, että lähdettäisiin rakentamaan Helsinkiin lisää kaupunkia.
Joukkoliikennetarkastelut ovat tässä pahasti metsässä. 400m tai 800m etäisyys pysäkille tai rautatieasemalle ei kerro tällä alueella mitään, kun käytetään etäisyysmittarina linnuntietä. Osa pysäkeistä sijaitsee Hämeenlinnanväylän tai kehän varrella, jossa todelliset kävelyetäisyydet helposti tuplaantuvat. Jatkosuunnitteluun kannattaisi saada huomautus, että asutusta tulisi keskittää erityisesti alueille, jossa todelliset kävelymatkat joukkoliikenteeseen ovat lyhyitä. Ja esittää, että virastossa tehtäisiin kävelymatkatarkastelu suunniteltavalle alueelle suunnittelun tueksi.
Teollisuuskadulla uusitaan OP-Pohjolan konttoria. Tontille tulee 86600k-m2 toimistotilaa ja kaavassa on autonormina vähintään 1ap/280k-m2 ja korkeintaan 900 autopaikkaa. Maksiminormiksi tulee siis 1ap/96k-m2. Aika paksua. Kaupungin ohjeissa Vallilassa toimistojen maksiminormi on 1ap/220k-m2, millä tuon talon autopaikkojen maksimiksi tulisi noin 400 paikkaa. Kaiken lisäksi talolle on varattu merkittävä määrä autopaikkoja parkkikentälle Teollisuuskadun varteen. Ei näin. Tässä noudatettakoon kaupungissa sovittuja autopaikkanormeja.
Lauttasaarentien liikennesuunnitelma. Varsin hyvältä näyttää. Lauttasaarentie saa toimivat pyöräkaistat. Liityntäsuunnitelmassa ei ole vielä ainakaan löydetty keinoa, jolla Vattuniemen ja Katajaharjun välillä voisi ajaa liityntäbussia heilurina. Toivottavasti tähän löytyy joku toimiva ratkaisu. Se nimittäin vähentäisi liikennöintikustannuksia ja parantaisi Lauttasaaren sisäisiä yhteyksiä verrattuna nyt suunniteltuihin Lauttasaaren metroasemalle päättyviin liityntäbusseihin.
1. Tosta maakuntakaavassa on ilmeisesti olemassa jokin epävirallinen kartta. Millonkohan yleisö saisi tiirailla sitä?
2. Pohjois-Haagasta: Lisää toimistoa motareiden varrelle, tästä yleisestä mallista on jo Tolkkukin kirjoittanut. Ja toimii kuin rasvattu, kuten on nähty.
Mua hirvittää se, että nyt tärvellään Uusmäen ja Keskuspuiston välinen ekologinen yhteys, joka on nopealla silmäyksellä Keskuspuiston ainoa yhteys länteen. Kovin se on kaponen nykyiselläänkin monesta kohtaa ja Kehä häiritsee aina, mutta ei ole parempaakaan. Typeräähän se olisi tehdä yksi pullonkaula lisää. Keskuspuisto on muuten yllättävän huonosti yhteyksissä muualle maisemaan.
1. No kappas, siellä esityslistan liitteissähän nuo löytyy. Pahoitteluni.
Pohjois-Haagasta: 100 000 k-m2 toimistotilaa tarkoittanee lisää polttomoottoriliikennettä kehälle ja Hämeenlinnanväylälle. Raiteita pitkinhän tuonne ei pääse. Kunnon kaupunkiahan ei pääse rakentamaan kun alueet on jo pilattu keskustan pelastavalla kiertotiellä ja Kannelmäen mahdollisuus meni jo.
”Raiteita pitkinhän tuonne ei pääse.”
Kaava-alueen eteläreunaan tietysti rakennetaan Raide-Jokerin pysäkki vuonna 2016.
Tarjoaako raiteille sijoitettu jokeri 1 kapasiteetiltaan ja nopeudeltaan kilpailukykyisen vaihtoehdon kehä ykköselle ja henkilöautolle?
Yritin tuossa olla hauska. Jokerin pysäkki on aivan tuon kaava-alueen eteläkärjessä, eli siis ei palvele kovin hyvin. Kaupungin rahoitussuunnitelmassa on paperilla varattu rahaa Raide-Jokerin rakentamiseen 2016 alkaen. Lupaan syödä suklaapupun jos rakentaminen oikeasti alkaa silloin.
Mikään puolen kilometrin välein pysähtyvä joukkoliikenneväline ei varmasti nopeudellaan kilpaile moottoritietä kiitävää henkilöautoa vastaan. Kapasiteetti ei liene ongelma, kun Raide-Jokerilla voidaan ajaa tarvittaessa esim. 60 m pitkiä kahden nivelratikan junia nykyisen bussi-Jokerin tiheimmillään 3 min vuorovälillä, mistä tulee luokkaa 6500 matkustajaa per tunti per suunta. Kilpailussa kysymys on tietysti kunkin ihmisen matkan sujuvuudesta, eli siitä, että onko koti joukkoliikenteen pysäkin lähettyvillä, onko Raide-Jokeri täsmällinen, toimiiko vaihdot, vetääkö kehä autoja, onko parkkipaikkoja jne.
Pohjois-Haagan ruuhkista ym löytyy lisää täältä:
http://haaganliikenneryhma.blogspot.com/2012/03/mita-tehda-lapiajoliikenteelle-ja.html
Ja todellakin, jos uutta rakennetaan niin bussiliikenteen linjoihin on myös syytä koskea. Tällä hetkellä kaikki veivaa yhtä ja samaa katua (näyttelijäntie). Paras vaihtoehto mielestäni olisi lisätä kapasiteettia M-juniin (5min vuorovälit) ja siihen oikea toimiva liityntäliikenne. Miksi kaikkien bussien on pakko ajaa keskustaan? Voisiko bussit jatkossa ajella osa vain P-Haagassa, jotkut Ruskeasuo-E-Haaga-P-Haaga-Kantsu?
Lauttasaarelaisten kommentit syöttö-/liityntäliikenteelle olivat todella rohkaisevia. Olisin odottanut suurta vastustusta, mutta sitähän halutaan suunnitellusta vielä enemmän. (Tsori, tähän ei ole linkkiä nyt laittaa, s-postissa huoltotauko ja nopea googlaus ei tuottanut tulosta)
Mikko, mitä suunnilleen tarkoitat lauseella ”rakentamaan Helsinkiin lisää kaupunkia”?
-jari
Näyttelijäntie on todellakin varsin vilkkaasti liikennöity. Tuttavapariskunta asui sen varrella 1,5 vuotta ja olivat varsin häiriintyneitä nimenomaan tuosta bussirallista. Ikkunat helisivät kun dieselbussit kiihdyttivät loivaan ylämäkeen.
”Paras vaihtoehto mielestäni olisi lisätä kapasiteettia M-juniin (5min vuorovälit)”
Tässä tulee vissiin ongelmaksi kaupunkiratojen välityskyky. Pasila-Huopalahti -pätkälle pitäisi M-junien lisäksi mahtua Leppävaaran kaupunkiradan junat, ja Kehäradan aloittaessa M-junat ajavat toisesta päästä Pääradan kaupunkiradan raiteita Helsinkiin kaiken niillä kulkevan muun liikenteen joukossa. Kuluvalvontajärjestelmän mahdollistaman minimivuorovälin pitäisi olla 2 min tms., jotta M-junien 5 min vuoroväli onnistuisi, ja vähän häiriöherkkä systeemi taitaisi syntyä. 2 min vuoroväli on tietysti teknisesti mahdollinen ja ratojen järjestelmiä ollaan tähän suuntaan uudistamassa.