Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 30.10.2012
Vaalit ovat ohi ja edessä on paluu arkeen. Sain runsaasti paljon tukea ja 360 ääntä. Kiitos! Nyt pitää sitten ihmetellä, minkälaiseen lautakuntatyöhön on aikaa ja mahdollisuuksia.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista löytyy täältä ja Ode on menossa paikalle. Tässä omat kommenttini lista-asioihin.
Capellan puistotien asemakaava
Kalasataman keskuksen lähimmät pohjoispuolen korttelit (havainnekuva). Nämä ovat ne korttelit, jotka ovat kaikista kriittisimpiä tehdä oikein, jos Kalasataman pohjoispuolesta halutaan kunnollista kaupunkia. Juuri tällä kaavalla voitaisiin vielä pelastaa paljon, mitä kauppakeskusrakentamisella ollaan menettämässä.
Valitettavasti suunnitelma ei lupaa hyvää. Toimivan kaupunkirakenteen ja kaupallisten palveluiden luomisessa kaikista tärkeintä on se, että jalankulkija pääsee helposti ja nopeasti liikkumaan paikasta toiseen. Kauppakeskuksen pohjoispuolella oleva kadunpätkä on varattu kolmelle yksinäiselle toimistotornille. Tornien kolme ensimmäistä kerrosta ollaan varaamassa mm. parkkipaikoille. Paikasta tulleekin tällä metodilla yhtä vilkasta kaupunkia kuin Itäkeskuksesta.
Kysymys virkamiehille: miten suunnitelmassa on huomioitu jalankulkijavirrat Kalasataman keskuksen ja asemakaava-alueen välillä? Mitä on tehty sen eteen, että jalankulkijavirrat olisivat mahdollisimman suuria ja mahdollistaisivat kivijalkaliikkeiden menestymisen? Kuvitteleeko virastossa joku, että
Asemakaava laaditaan yhteistyössä Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston kanssa ns. kumppanuuskaavoitusperiaatteella
Haluaisin tietää, tarkoittaako tämä sitä, että koko korttelialue ollaan antamassa yhdelle rakennuttajalle. Ollaanko tässä nyt toistamassa Ruoholahden virhe? Siellähän onnistuttiin tuhoamaan koko kaupunkitila antamalla tontit kortteli kerrallaan rakennuttajille. Tällä tavalla saadaan monotonista ja tylsää katuympäristöä.
Munkkivuoren raitiotie: olennaisimmat asiat on jo sanottu Oden blogilla. Huomenna nähdään miten tälle käy.
Pyysin selvittämään Seppo Vepsäläisen tällä blogilla esittämää vaihtoehtoa aloittaa liikennöinti pikapuoliin rakentamalla vain osuus Munkkiniemen puistotieltä (Laajalahden aukiolta) Munkkivuoreen ja aloittamalla liikennöinti haaroittamalla nelonen puoliksi Munkkiniemeen ja puoliksi Munkkivuoreen. Tätä pitäisi kyllä vähän säätää, sillä Munkkivuoren haara kuormittuisi ymmärtääkseni enemmän. Tässä vaihtoehdossa bussi 18 jäisi harvennetulla aikataululla tarjoamaan yhteyksiä Eiran suuntaan. Myöhemmin avautuisi Topeliuksenkadun suunta ja bussi 18 siirtyisi historian lehdille.
Lausunto metron kuormitusennusteesta. Hyvää: todetaan akuutti tarve Itä-Helsingin raideyhteyksien kehittämiseen (Kruunuvuorenselän ratikkasilta ja raidejokeri).
Huonoa: kapasiteettitarkastelun tulisi olla stressitesti. Siksi maankäytön osalta pitäisi käyttää tulevaisuudenkuvaa, jossa asukasmäärän ja työpaikkojen kasvu metron varrella on korkein mahdollinen. Siksi on hyvin harmillista, ettei raportin tilaaja ole ottanut mukaan Kaupunkisuunnitteluvirastossa tehdyn moottoritiet bulevardeiksi -työn arvioita metron varren maankäytön kehittämisestä. Laskelmista puuttuu kymmeniä tuhansia asukkaita aivan metroradan vierestä.
Miksi tämä on tärkeää?
Jos Helsinki haluaa pitää sen mahdollisuuden, että metron vartta voidaan tiivistää runsaasti tulevaisuudessa, täytyy metron kapasiteetin riittää tähän. Nyt metron kapasiteetin riittävyyttä on päätetty arvioida siltä pohjalta, että tällainen tiivistäminen ei missään tapauksessa ole mahdollista. Pahimmassa tapauksessa ratkaisu johtaa siihen, että tulevaisuudessa joko maksamme kalliisti siitä, että Itä-Helsinkiin rakennetaan merkittävästi uutta joukkoliikennekapasiteettia, tai sitten joudumme hylkäämään kannattavia hankkeita tiivistää kaupunkirakennetta (esimerkiksi Herttoniemen ja Itäkeskuksen välissä olevilla teollisuusalueilla).
”Nyt pitää sitten ihmetellä, minkälaiseen lautakuntatyöhön on aikaa ja mahdollisuuksia.”
Toivottavasti aikaa ja mahdolisuuksia löytyy ja jatkat tärkeiden asioiden ajamista!
Täsät on käyty juupas-eipäs keskusteua.
Näitä raportteja pitää lukea guggenheimilaisttain, so kuin piru Raamattua.
En oikein ymmärrä tätä raitioliikennedogmatiikkaa. Säästöt ovat selvästi marginaalsia.
Raitioien ylettämienn suunnitellulle alueelle vie Munkkivuorelta sen yhtenäisyyden ja siten turvallisuuden lapsilel. Ehdotus päättämisestä ostarille
merkistisi Ulvilantien asukakilel jopa 800 metrin matkaa joukkoliikennepysäkille.
Taiovaunu liikennösi aamuviidestä yökahteen. Ja sellainen vehje ei tosiaan ole hiljainen.
On asia eriksee, että Huopalahdentietä Pitäjänmälle kulkeva raitiovaunu voi olla, kalleudestaan huolimatta järkevä investointi, siis pdemmän päälle.
Mutta miksi jätit kaikkein tärkeimmän, eli Pornaistenniemen puiston merkitsemättä 😉
Siinä ei muuten mitään, luotan kyllä siihen että ne ulkoilureitit osataan vetää oikein, mutta ne koirapuistot pitää rakentaa siten, ettei niistä valu ravinteita (kusta) sinne lehtoon. Siitä syystä laittaisin sen eteläisemmän/kaakkoisemman aitauksen sen toisen aitauksen koillispuolelle, parkkiksen ja tien reunalle.
Hyvä kommentti. Kävin tällä kertaa listan vain kursorisesti läpi, kun en ole lautakuntaan menossa. Heitän kommentin Odelle tuosta.
Tuosta Capellan puistotiestä…
Minulle oli jo heti alkuun selvää, että Kalasataman alueesta tulee vain sieluttoman Arabianrannan jatketta. 😉
Eihän niitä kivijalkaliikkeitä voi joka paikkaan tulla, mutta tosiaan olisi tärkeää nitoa hyvin yhteen niin Kalasataman keskus kuin sen eteläiset ja pohjoiset puolet. Saa todella mielenkiinnolla seurata mitä aika tuo tullessaan, sillä eihän tuosta keskuksestaan ole vielä mitään tarkkoja havainnekuvia. Tiedä sitten vaikka se olisikin hieman kadulle avonaisempi tai muuten vain kunnianhimoisempi kompleksi kuin perus peltomarketti (vrt. esim. Emporia, Malmö).