Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 30.10.2012

29.10.2012 5 By Mikko Sarela

Vaalit ovat ohi ja edessä on paluu arkeen. Sain runsaasti paljon tukea ja 360 ääntä. Kiitos! Nyt pitää sitten ihmetellä, minkälaiseen lautakuntatyöhön on aikaa ja mahdollisuuksia.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista löytyy täältä ja Ode on menossa paikalle. Tässä omat kommenttini lista-asioihin.

Capellan puistotien asemakaava 

Kalasataman keskuksen lähimmät pohjoispuolen korttelit (havainnekuva). Nämä ovat ne korttelit, jotka ovat kaikista kriittisimpiä tehdä oikein, jos Kalasataman pohjoispuolesta halutaan kunnollista kaupunkia. Juuri tällä kaavalla voitaisiin vielä pelastaa paljon, mitä kauppakeskusrakentamisella ollaan menettämässä.

Kalasataman keskuksen pohjoispuolta kaavoitetaan

Valitettavasti suunnitelma ei lupaa hyvää. Toimivan kaupunkirakenteen ja kaupallisten palveluiden luomisessa kaikista tärkeintä on se, että jalankulkija pääsee helposti ja nopeasti liikkumaan paikasta toiseen. Kauppakeskuksen pohjoispuolella oleva kadunpätkä on varattu kolmelle yksinäiselle toimistotornille. Tornien kolme ensimmäistä kerrosta ollaan varaamassa mm. parkkipaikoille. Paikasta tulleekin tällä metodilla yhtä vilkasta kaupunkia kuin Itäkeskuksesta.

Kysymys virkamiehille: miten suunnitelmassa on huomioitu jalankulkijavirrat Kalasataman keskuksen ja asemakaava-alueen välillä? Mitä on tehty sen eteen, että jalankulkijavirrat olisivat mahdollisimman suuria ja mahdollistaisivat kivijalkaliikkeiden menestymisen? Kuvitteleeko virastossa joku, että

Asemakaava laaditaan yhteistyössä Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston kanssa ns. kumppanuuskaavoitusperiaatteella

Haluaisin tietää, tarkoittaako tämä sitä, että koko korttelialue ollaan antamassa yhdelle rakennuttajalle. Ollaanko tässä nyt toistamassa Ruoholahden virhe? Siellähän onnistuttiin tuhoamaan koko kaupunkitila antamalla tontit kortteli kerrallaan rakennuttajille. Tällä tavalla saadaan monotonista ja tylsää katuympäristöä.

Munkkivuoren raitiotie: olennaisimmat asiat on jo sanottu Oden blogilla. Huomenna nähdään miten tälle käy.

Pyysin selvittämään Seppo Vepsäläisen tällä blogilla esittämää vaihtoehtoa aloittaa liikennöinti pikapuoliin rakentamalla vain osuus Munkkiniemen puistotieltä (Laajalahden aukiolta) Munkkivuoreen ja aloittamalla liikennöinti haaroittamalla nelonen puoliksi Munkkiniemeen ja puoliksi Munkkivuoreen. Tätä pitäisi kyllä vähän säätää, sillä Munkkivuoren haara kuormittuisi ymmärtääkseni enemmän. Tässä vaihtoehdossa bussi 18 jäisi harvennetulla aikataululla tarjoamaan yhteyksiä Eiran suuntaan. Myöhemmin avautuisi Topeliuksenkadun suunta ja bussi 18 siirtyisi historian lehdille.

Lausunto metron kuormitusennusteesta. Hyvää: todetaan akuutti tarve Itä-Helsingin raideyhteyksien kehittämiseen (Kruunuvuorenselän ratikkasilta ja raidejokeri).

Huonoa: kapasiteettitarkastelun tulisi olla stressitesti. Siksi maankäytön osalta pitäisi käyttää tulevaisuudenkuvaa, jossa asukasmäärän ja työpaikkojen kasvu metron varrella on korkein mahdollinen. Siksi on hyvin harmillista, ettei raportin tilaaja ole ottanut mukaan Kaupunkisuunnitteluvirastossa tehdyn moottoritiet bulevardeiksi -työn arvioita metron varren maankäytön kehittämisestä. Laskelmista puuttuu kymmeniä tuhansia asukkaita aivan metroradan vierestä.

Miksi tämä on tärkeää?

Jos Helsinki haluaa pitää sen mahdollisuuden, että metron vartta voidaan tiivistää runsaasti tulevaisuudessa, täytyy metron kapasiteetin riittää tähän. Nyt metron kapasiteetin riittävyyttä on päätetty arvioida siltä pohjalta, että tällainen tiivistäminen ei missään tapauksessa ole mahdollista. Pahimmassa tapauksessa ratkaisu johtaa siihen, että tulevaisuudessa joko maksamme kalliisti siitä, että Itä-Helsinkiin rakennetaan merkittävästi uutta joukkoliikennekapasiteettia, tai sitten joudumme hylkäämään kannattavia hankkeita tiivistää kaupunkirakennetta (esimerkiksi Herttoniemen ja Itäkeskuksen välissä olevilla teollisuusalueilla).