Ode on tietääkseni menossa kokoukseen, joten tässä kommenttini listalla oleviin asioihin.
Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää lausunnon Guggenheimista käsittelyä varten. Tässä vaiheessa kyse on käsittääkseni teknisestä näkemyksestä, jonka mukaan Guggenheimille suunniteltava rakennus on mahdollista sijoittaa esitetylle tontille. En ole varma kuuluuko käsittelyn tähän vaiheeseen, mutta mikäli Guggenheim päätetään rakentaa, haluan rakennuksen ympäristöstä hyvän kävely- ja pyöräily-ympäristön. Tämä asettaa kovia vaatimuksia mm. turistibussiliikenteen ja museon huoltoliikenteen järjestelyille.
Hernesaaren kaavoitus etenee. Itse kaupunginosa on suunniteltu tiiviiksi kantakaupungin jatkeeksi. Harmi vain, että Eiranranta tulee olemaan alueen ja Helsingin keskustan välissä varmistamassa, ettei tästä ole varsinaiseksi ydinkeskustan jatkeeksi. Typerimpänä ideana kaavassa on helikopterikentän rakentaminen saaren päähän. Arvioitu hintalappu 83M€ (eli puolikkaan Guggenheimin verran) ja lisäksi menetettyjä rakennusmahdollisuuksia (joka myös maksaa kaupungille rahaa). Kun helikopterikentälle arvioidaan noin 30000 käyttäjää vuodessa, tulee kentän rakentamisen kustannuksiksi 138€/henkilömatka. Noita rahoja ei kaupunki tule koskaan saamaan takaisin. Hernesaaresta on myös pitkä matka kaikkialle.
Kaupalliseen käyttöön helikopterikentälle voisi löytyä paljon parempi paikka esimerkiksi Keilaniemestä. Suora pääsy alueen yrityksiin, kehää ja länsiväylää pitkin keskustaan ja muualle pk-seudulle ja lisäksi nopea metroyhteys.
Koivusaaren metroasema Lauttasaaren puolella. Suunnitelmassa jää epäselväksi miten ja mistä tänne on käyttäjien tarkoitus kävellä. Tällä on ilmeisesti kiire, jotta saadaan valmista metron valmistumiseen mennessä, mutta nuo kävely-yhteydet ovat oikeasti todella tärkeitä. Halutaanko metroasema, jolla on oikeasti maksimaalinen määrä käyttäjiä? Sitten pitää tehdä kävelysuunnitelma ympäristön asuinalueilta. Pohjoispuolelta tulee ankea ja pitkä kävely metroasemalle, jos Länsiväylä säilytetään moottoritienä.
Asema olisi muuten loistava paikka asunnoille, jos ei olisi Länsiväylän kupeessa. Yläkertaan ravintolatilat näköalatasanteen kera?
Parkkipaikkaohjeet pöydältä. Ohjeet on pöydätty kahteen kertaan, nyt on aika tehdä päätöksiä. Kokouksessa kuullaan onko uudella liikennesuunnittelupäälliköllä ajatuksia siitä, mitä tehdä normeille. Oden tekemän paljon keskustelua herättäneen ehdotuksen voi lukea
täältä.
Edit: nimimerkki spottu kommentoi Oden blogilla Hernesaaren tuuliolosuhteita osuvasti. Nykyisessä kaavaluonnoksessa on tuuliolosuhteiden kannalta kaksi merkittävää ongelmaa. Tärkeimpänä alueen pääkatu, jolla ratikka kulkee, on aikamoinen tuulitunneli. Eteläosastaan leveä suppilo, joka kapenee kaduksi, kerää varmasti kaiken mahdollisen tuulen. Ratikkaa odottavilla julkisen liikenteen käyttäjillä ei tule olemaan kivaa. Helppoja ratkaisuja ongelmalle en kyllä nyt näe.
Toisena ongelmana on itärannan puiston avoimuus etelästä tuleville tuulille. Tätä voitaisiin ehkä korjata sillä, että puiston etelärantaan rakennetaan rakennus tuulenmurtajaksi.
Viraston tuulisuusmateriaali kertoo osaltaan syyn tällaisiin ongelmiin: ”Viitesuunnitelma on tuulisuuden suhteen hyväksyttävä, eli vaarallisen kovia puuskatuulia ei esiinny katutasossa liian useasti.” Samaan ongelmaan olen törmännyt aiemminkin. Jalankulun osalta tutkitaan vain turvallisuutta. Jalankulkuympäristön (tai julkisen liikenteen) viihtyisyys tai mahdollisuus päästä nopeasti paikasta toiseen ovat asioita, jotka eivät kiinnosta kaupunkisuunnitteluvirastoa. Tälle pitää saada muutos.
Eikö Koivusaaren asemarakennus ole ihan hyvä paikka asunnoille, jos niille varataan vain ylimmät kerrokset korkeasta rakennuksetsa? Ei kai tuollaisessa ympäristössä meluhaitta ylety muutamaa kerrosta maan tason yläpuolelle vai miten on? Minua ei ainakaan haittaisi pieni autojen kohina, jos asuisin 8. kerroksessa hienoilla merinäköaloilla ja mahtavilla joukkoliikenneyhteyksillä. Onko tällainen ”onnellisuuskompromissi” mahdollinen (olettaen, että mitään meluhaittaa edes on)?
Mietin vain sitä, eikö Malmin lentokenttä olisi hyvä helikopteriasemanpaikka? Noin äkkiseltään ajatellen
Virallinen suojaetäisyys Länsiväylästä on tuossa kohti (70 000 autoa päivässä) minimi 60 ja suositus sata metriä. Ja ei, tuossa ei ole mitään järkeä, ja periaatteessa tuota pitäisi soveltaa aivojen kera. Käytäntö on vaan että luetaan kuin piru raamattua.
Anteeksi, minimi 50, tarkalleen 49.
Mistä kerroksesta ylöspäin voisi olla asuintiloja jos käytettäisiin tuota 49metrin suojaetäisyyttä? Vai eikö noissa ohjeissa melu vähene ollenkaan ylös mentäessä?
-Mikko-
Nopealla arviolla jostain 10-15 kerroksen paikkeilla. Tosin Leppävaarassa oli saatu korkean rakentamisen turvin poikkeuslupa ja asunnot alkavat toisesta kerroksesta.
Valitettavasti virastonei ole halunnut Koivusaareen korkeaa rakentamista, osin Lauttasaariseuran vastustuksen takia.
Lukijoille tiedoksi. Liittyen Koivusaareen. Noiden kaupunkimotarien äänihaitta ei ole pientä kohinaa vaan tyrmäävää melua. Kehä ykkösen yli kulkee monta kävelysiltaa. Menkää kuuntelemaan. Äänet lisäksi nousevat ylöspäin ja tuulen suunta/voimakkuus vaikuttaa huomattavasti meluun. Helsingissä tuulee käytännössä lähes koko kesä lounaasta. Ts. länsiväylän pohjoispuolella ei varmasti tule olemaan mukavat oltavat.
Anonyymi: Hyvä ja tärkeä huomio. Tiedän hyvin, että moottoritien ympäristö on meluhelvetti. Olen asunut Matinkylässä ja kävellyt päivittäisellä työmatkalla Länsiväylän yli bussipysäkille. Olen asunut Leppävaarassa ja kävellyt päivittäisellä työmatkalla kehän varteen bussipysäkille.
Olen myös käynyt tuossa Leppävaarassa olevassa tornitalossa, joka on kehän vieressä. Noin kymmenennessä kerroksessa meteli ei tule sisään ainakaan silloin, kun ikkunat ovat kiinni.
Koivusaareen palaten pistän toivoni siihen, että Länsiväylä päätetään muuttaa kaduksi Koivusaaresta alkaen. Tällöin tuohon metroaseman kohdalle saadaan vähemmän melua, lisää asukkaita ja lyhemmät kävelymatkat metroasemalle asukkaille, kun kadun yli pääsee suojatietä. (Olen myös asunut Mechelininkadun varrella, joten tiedän että vilkkaan kadun varrella on ihan miellyttävää asua, kun ajonopeudet ovat riittävän hitaita).