Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 7.2.2012

5.2.2012 8 By admin

Ode on tietääkseni menossa kokoukseen, joten tässä kommenttini listalla oleviin asioihin.

Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää lausunnon Guggenheimista käsittelyä varten. Tässä vaiheessa kyse on käsittääkseni teknisestä näkemyksestä, jonka mukaan Guggenheimille suunniteltava rakennus on mahdollista sijoittaa esitetylle tontille. En ole varma kuuluuko käsittelyn tähän vaiheeseen, mutta mikäli Guggenheim päätetään rakentaa, haluan rakennuksen ympäristöstä hyvän kävely- ja pyöräily-ympäristön. Tämä asettaa kovia vaatimuksia mm. turistibussiliikenteen ja museon huoltoliikenteen järjestelyille. 
Hernesaaren kaavoitus etenee. Itse kaupunginosa on suunniteltu tiiviiksi kantakaupungin jatkeeksi. Harmi vain, että Eiranranta tulee olemaan alueen ja Helsingin keskustan välissä varmistamassa, ettei tästä ole varsinaiseksi ydinkeskustan jatkeeksi. Typerimpänä ideana kaavassa on helikopterikentän rakentaminen saaren päähän. Arvioitu hintalappu 83M€ (eli puolikkaan Guggenheimin verran) ja lisäksi menetettyjä rakennusmahdollisuuksia (joka myös maksaa kaupungille rahaa). Kun helikopterikentälle arvioidaan noin 30000 käyttäjää vuodessa, tulee kentän rakentamisen kustannuksiksi 138€/henkilömatka. Noita rahoja ei kaupunki tule koskaan saamaan takaisin. Hernesaaresta on myös pitkä matka kaikkialle. 
Kaupalliseen käyttöön helikopterikentälle voisi löytyä paljon parempi paikka esimerkiksi Keilaniemestä. Suora pääsy alueen yrityksiin, kehää ja länsiväylää pitkin keskustaan ja muualle pk-seudulle ja lisäksi nopea metroyhteys. 
Koivusaaren metroasema Lauttasaaren puolella. Suunnitelmassa jää epäselväksi miten ja mistä tänne on käyttäjien tarkoitus kävellä. Tällä on ilmeisesti kiire, jotta saadaan valmista metron valmistumiseen mennessä, mutta nuo kävely-yhteydet ovat oikeasti todella tärkeitä. Halutaanko metroasema, jolla on oikeasti maksimaalinen määrä käyttäjiä? Sitten pitää tehdä kävelysuunnitelma ympäristön asuinalueilta. Pohjoispuolelta tulee ankea ja pitkä kävely metroasemalle, jos Länsiväylä säilytetään moottoritienä.

Asema olisi muuten loistava paikka asunnoille, jos ei olisi Länsiväylän kupeessa. Yläkertaan ravintolatilat näköalatasanteen kera?

Parkkipaikkaohjeet pöydältä. Ohjeet on pöydätty kahteen kertaan, nyt on aika tehdä päätöksiä. Kokouksessa kuullaan onko uudella liikennesuunnittelupäälliköllä ajatuksia siitä, mitä tehdä normeille. Oden tekemän paljon keskustelua herättäneen ehdotuksen voi lukea täältä.

Edit: nimimerkki spottu kommentoi Oden blogilla Hernesaaren tuuliolosuhteita osuvasti. Nykyisessä kaavaluonnoksessa on tuuliolosuhteiden kannalta kaksi merkittävää ongelmaa. Tärkeimpänä alueen pääkatu, jolla ratikka kulkee, on aikamoinen tuulitunneli. Eteläosastaan leveä suppilo, joka kapenee kaduksi, kerää varmasti kaiken mahdollisen tuulen. Ratikkaa odottavilla julkisen liikenteen käyttäjillä ei tule olemaan kivaa. Helppoja ratkaisuja ongelmalle en kyllä nyt näe.

Toisena ongelmana on itärannan puiston avoimuus etelästä tuleville tuulille. Tätä voitaisiin ehkä korjata sillä, että puiston etelärantaan rakennetaan rakennus tuulenmurtajaksi.

Viraston tuulisuusmateriaali kertoo osaltaan syyn tällaisiin ongelmiin: ”Viitesuunnitelma on tuulisuuden suhteen hyväksyttävä, eli vaarallisen kovia puuskatuulia ei esiinny katutasossa liian useasti.” Samaan ongelmaan olen törmännyt aiemminkin. Jalankulun osalta tutkitaan vain turvallisuutta. Jalankulkuympäristön (tai julkisen liikenteen) viihtyisyys tai mahdollisuus päästä nopeasti paikasta toiseen ovat asioita, jotka eivät kiinnosta kaupunkisuunnitteluvirastoa. Tälle pitää saada muutos.