Kaupunkiympäristölautakunta 7.11.2017
Lautakunnassa tehtiin taas runsaasti päätöksiä.
Talissa Muusanpolun asemakaava ehdotuksen mukaan.
Arabianrannassa Hämeentie 135 asemakaavaan hyväksyttiin yksimielisesti Kaisa Hernbergin esittämä lisäys: ”Lautakunta edellyttää, että alueen jatkosuunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota julkisten palveluiden, kuten päiväkotien, koulujen ja joukkoliikenteen, laatuun ja riittävyyteen.”
Hakaniemenrannan hotellihankkeen pyysin viikoksi pöydälle. Tulen esittämään päätökseen tarkennuksen siitä, että rannan tarkempi suunnittelu tehdään Hakaniemenrannan käynnissäolevan kilpailun pohjalta. Näin pääsemme varmistamaan asukkaiden pääsyn veden äärelle tavalla, joka parhaiten hyödyntää kilpailun lopputuloksia.
Herttoniemen sairaala-alueella lautakunta hyväksyi yksimielisesti ehdotukseni ”Lautakunta edellyttää, että jatkosuunnittelussa tulee yhteistyössä HSL:n kanssa selvittää mahdollisuus luoda alueelle täydentävä joukkoliikenteen yhteys esimerkiksi reitillä Herttoniemi – Karhunkaataja – Kontula.”
Ehdotuksen perusajatuksena on siis se, että itäisen Helsingin bussilinjoja pitäisi alueen tiivistyessä alkaa muuttamaan pelkistä liityntäyhteyksistä sellaiseksi joukkoliikenneverkoksi, joka tarjoaa monipuolisesti erilaisia yhteyksiä asukkaille.
Lisäksi päätimme Silvia Modigin ehdotuksesta, että ”Lautakunta pitää tärkeänä että VU-alueen metsien luontoarvot ja luonnon monimuotoisuus huomioidaan ja turvataan myös jatkossa.” ja Kaisa Hernbergin ehdtouksesta, että ”Lautakunta edellyttää, että alueen jatkokehitystyössä selvitetään mahdollisuus yhtenäistää Siilitien itälaidan jalankulun ja pyöräilyn väylä koko matkalta siten, että jalankulkijoille ja pyöräilijöille on erilliset kaistat.”
Vuosaaressa Aromikujan kortteleiden asemakaava jäi pöydälle Jape Lovénin pyynnöstä.
Meilahden Töölöntullin asemakaava ja poikkeamishakemus hyväksyttiin molemmat ehdotuksen mukaan.
Otso Kivekkään toivomusponsi keskustatunnelin kustannuksista hyväksyttiin ehdotuksen mukaan. Anni Sinnemäki teki muutosehdotuksen
”Maanalaista yleiskaavaa silmälläpitäen keskustatunnelille (maanalaiselle kokoojakadulle) tulisi löytää kaupungin kokonaisedun mukainen, liikenteen tavoitteet täyttävä ja keskustan kehittämistä sekä kaupungin strategiaa palveleva ratkaisu ja laatia tunnelista yleiskaavatasoiset rakenne- ja liikennesuunnitelmat sekä kustannushaarukka tilanvarauksen pohjaksi.”
Ehdotus hävisi äänin 7-5 (pohjan mukana Kok, SDP, PS ja hävinnyttä ehdotusta kannatti Vihr+Vas, poissa Silvia Modig).
Toivottavasti Hakaniemen rantaan rakennetaan ihan oikeaa kaupunkia. Ilman riittävää asukaspohjaa jäävät liiketilatkin tyhjiksi ja ranta kolkoksi eikä tavoite Merihaan sitomisesta kantakaupunkiin toteudu. Tämä on kuitenkin tärkeimpiä täydennysrakennushankkeita kantakaupungissa. Toivottavasti nyt ei mokata (taas). Parempi olisi pelata varman päälle ja kaavoittaa vähän ”liikaa” asuintaloja. Hernesaarenkin 6900 on ihan rajalla, ja siellä ”kolkon ja aution” kaupungin riski on olemassa. Merihakaankin mahtuisi pari kerrostaloa lisää – alueen omaleimaisuutta kunnioittaen. Urban Helsingillä oli tästäkin toteutuskelpoinen ehdotus!