Keskusta, jonka Helsinki ansaitsee

18.10.2012 12 By Mikko Sarela

Mannerheimintie on Helsingin pääkatu. Alkujaan se oli Heikin esplanadi: kaksi kapeaa katua, joiden välissä kulki puisto. Edelleenkin tien eteläpää on kävelyväylänä paljon merkittävämpi kuin autoliikenteelle. Neljästä kaistasta huolimatta autoilla kulkee siinä vain murto-osa siitä ihmismäärästä, joka kulkee kävellen tai ratikalla. Kuitenkin tien leveydestä yli puolet käytetään autoihin.

Mannerheimintie tulee palauttaa siksi pääkaduksi, joka sen pitäisi olla. Kaduksi, jolla on mukava kävellä ja joka suorastaan houkuttaa tulemaan asioimaan keskustaan.

Se onnistuu, kun kadun itäreuna muutetaan kävelyalueeksi. Autoliikenne kulkee kahdella kaistalla länsireunalla, ja niiden vieressä pyöräkaistat. Kun autojen nopeus on 30 km/h, ei liikennevaloja juuri tarvita. Lopputuloksena autoliikennekin voi olla jopa nykyistä sujuvampaa. Ajorata on siis kapea noro läpi kävelyalueen, ei suuri liikenneväylä joka katkaisee kävelykeskustan

Otso Kivekäs, Mikko Särelä, Lilja Tamminen