KSLK lista 18.9.2012
Tämänkertainen lautakunnan lista löytyy täältä. Minä olen menossa, kun Ode on estynyt. Hänen kommenttinsa ovat jo blogissa luettavissa.
Kuninkaantammen kaava pöydältä. Iso kaava ja osa jäsenistä oli etukäteistietojen mukaan poissa, joten kaava oli siksi pöydällä tähän viikkoon.
Hernesaaren osayleiskaavan muistutukset. Helikopterikentästä olen kertonut mielipiteeni jo keväällä.
Niille, jotka eivät ole jupakkaa aiemmin seuranneet, kyse on hankkeesta, joka on taloudellisesti järjetön ja estää Hernesaaren eteläosaan asuntojen rakentamisen. Nyt kaavamääräyksiin on kirjoitettu, että kentän taloudellisuus tulee selvittää. Kentän laittaminen kaavaan karsii vähintään satoja asuntoja ja jos kenttä olisi taloudellisesti kannattavaa, tulisi sen aiheuttama meteli muuttamaan pysyvästi Pihlajasaarta.
Lautakunnassa hävisimme taistelun helikopterin kentän poistamisesta keväällä.
Punavuoressa ajurien talliin tulee 1600 kerrosneliömetriä asuntoja – ja upeita tuleekin. Taloyhtiö suunnitteli kuulemma alunperin kymmenen vuotta sitten sen purkamista. Onnellinen päätös tälle tarinalle, mutta miksi kaupungin pyörät pyörivät näin hitaasti?
HSL:n liikenteenhallinnan kärkihankkeiden päivitys
Tällaisia hankkeita on tarjolla:
- Liityntäpysäköinnin dynaamisen informaatiojärjestelmän pilotointi Hämeenlinnanväylän käytävässä Kehäradan asemilla. Pitää kysellä, miksi voisiko tämän laajentaa koskemaan pysäköintilaitoksia laajemminkin.
- HSL:n alueen joukkoliikenteen häiriönhallinnan uudelleenorganisointi.
- Seudullisen liikenteenhallintasuunnitelman laadinta verkollisen operoinnin kehittämiseksi häiriötilanteissa
- Reaaliaikaisen sujuvuustiedon tuottaminen ruuhkautuvalta pääkatu- ja alempiasteiselta maantieverkolta
- Liikenteen vaihtuvan ohjauksen ja tiedottamisen hyödyntäminen pääväylien ruuhkautumisen ja häiriöiden hallinnassa
Mielenkiintoinen blogi, hyviä kirjoituksia. Jäi vaivaamaan tuo kommenttisi, että miksi kaupungin pyörät pyörivät näin hitaasti? Eikös se ole teidän poliitikkojen tehtävä laittaa niihin vauhtia?
On se. Mutta ensin täytyy löytää aikaa siihen, että perehtyy siihen mistä tämä hitaus johtuu. Ongelma tunnistetaan kyllä niin virastossa kuin lautakunnassakin. Hyvistä ratkaisuista sen sijaan on puute.
Pitää ensin ymmärtää kuinka suurelta osin ongelma johtuu liian pienestä työntekijämäärästä, tai vääriin asioihin keskittymisestä, tai lainsäädännöstä, tai työajan pilkkoutumisesta liian moniin asioihin, tai muista organisatorisista ongelmista. Sen jälkeen voi sitten lähteä ehdottamaan ratkaisua.
Tämä kuuluu niihin asioihin, joista pitää keskustella tulevan virastopäällikön kanssa ja kysellä sitä miten meinaa homman hanskata.