Kslk lista 28.8.2012

27.8.2012 12 By admin

Kaupunkisuunnittelulautakunnan seuraava kokous on ensi tiistaina. Tällä kertaa lista vain kursorisesti läpi. Ode on menossa paikalle ja kirjoitti jo omat kommenttinsa.

Telakkarannan kaava on tällä kertaa lautakunnassa. Kaava vaikuttaa harvinaisen hyvältä ja jatkaa Punavuorta kohti merta. Ihmisten kaupungissa on aiheesta hyvä kirjoitus kuvien kera. Ratikkojen omista kaistoista jouduttaneen tappelemaan, mutta niistä ei saa luopua. Yhteiskaistat tuolla tulisivat nimittäin kalliiksi kaupungille – matka-aikatappiot ovat valtavia ja liikennöintikustannukset kasvaisivat jopa miljoona euroa vuodessa. Sen sijaan viimeisistäkin yhteiskaistoista runsaasti liikennöidyillä alueilla pitää päästä eroon.

Herttoniemen metroaseman yhteydessä kaavoitetaan 140 liityntäpysäköintipaikkaa. Hintaa tulee kaupungin mukaan noin 2,8 miljoonaa euroa eli noin 5 euroa per autopaikka per päivä. Todellisuudessa on täysin mahdotonta tietää kuinka paljon kaupunki noista paikoista maksaa, sillä osa parkkipaikkojen hintaa voi olla leivottu rakennusoikeuden hintaan. Tällainen täydellisen läpinäkymätön toimintatapa houkuttelee korruptioon. Olisi kiinnostavaa tietää antaako kyseinen yritys vaalitukia näissä kunnallisvaaleissa ja jos, niin mille puolueelle.

Munkkiniemessä vaaditaan hidasteita Munkkiniemen puistotielle ja Laajalahdentielle. Näistä kannattaa kysellä ja ehdottaa, että tämä toteutetaan nimenomaan siten, että jalkakäytävä jatkuu normaalikorkuisena suojatien yli ja autoilija joutuu nousemaan jalankulkijoiden tasolle. Lisäksi Laajalahdentiellä olisi suotavaa pidemmällä aikavälillä muokata kadun profiilia riittävän kapeaksi, jotta kadun muoto ei houkuttelisi hurjasteluun. Tämä kannattaa kytkeä yhteen esimerkiksi Munkkivuoren raitiotien rakentamisen kanssa, mikäli Munkkivuoren ratikka päätetään rakentaa Laajalahdentien kautta.

Metron kapasiteettilaskelma

Strafica on nyt ehtinyt tekemään metron uudet kapasiteettilaskelmat, joiden oli tarkoitus stressitestata metron kapasiteetin riittävyyttä (oman mielipiteeni metron laitureista olen kirjoittanut jo viime keväänä). 
Ensin hyvät: raportissa on tutkittu varsin laaja joukko vaihtoehtoja. Se on tehty tavalla, joka tekee mahdolliseksi päätellä simulointien perusteella myös sellaisten asukasmuutosten vaikutuksia metron käyttäjiin, joita raportissa ei ole tutkittu. Sen loppupäätelmä myös konsulttikielellä antaa aika rajua kyytiä arvioille metron kapasiteetin riittävyydestä:  

”Vaikka metron kapasiteetti näyttää todennäköisesti riittävän ainakin vuoteen saakka 2050, on metrolinjojen epätasainen kuormittuminen pidemmän aikavälin ennusteissa metron taloudellisen liikennöinnin kannalta merkittävä haaste.”

 Puretaanpa tämä tiivistelmän lopusta löytyvä lause auki:

  • Konsultti arvioi, että metron kapasiteetin riittämisestä ei ole varmuutta, vaan se riittää ainoastaan todennäköisesti
  • Lisäksi konsultin arviosas metron kuormitusta pidetään merkittävänä ongelmana
Tämä päätelmä on konsultin kirjoittamaksi hyvin raju ja Helsingissä päättäjien tulee osata ymmärtää se, että tuo lause tarkoittaa sitä, että jotain on ihan oikeasti pakko tehdä.
Sitten pahat. 
Keväällä kun minä ja joukko muita vaadimme tarkempaa kapasiteettiselvitystä, vaadimme nimenomaan stressitestiä. Se tarkoittaa sitä, että arvioidaan ehdoton maksimi asukasmäärän kasvussa ja joukkoliikenteen kulkutapaosuudessa, tai jopa vähän sen yli, ja tämän perusteella tutkitaan riittääkö metron kapasiteetti. Tilaajalle pitää tällä kertaa antaa pyyhkeitä siitä, ettei ole ilmeisesti ymmärtänyt konsultoida uutta yleiskaavaa tekevää yleiskaavatoimistoa – tai Esikaupunkien renessanssi -projektia, joka on hakenut täydennysrakennuskohteita mm. Itä-Helsingistä. Tällainen mokailu ei kauheasti lisää luottamusta liikennesuunnittelupuolen virkamiesjohtoon. 
Tutkimuksessa ei kuitenkaan ole tutkittu sitä kaikista tärkeintä metron kuormitusta lisäävää projektia: kaupunkisuunnitteluviraston motarit bulevardeiksi hanketta. Jos Itäväylä muutetaan kaduksi ja sen varsi rakennetaan tiiviisti, metron kapasiteettilaskelmat heittävät häränpyllyä. Raportin perusteella voidaan arvioida, että 20000 asukasta lisää Itäväylällä tarkoittaa noin 1500 lisämatkustajaa ruuhkatunnin aikana metrossa – ja uusia asukkaita voi potentiaalisesti tulla merkittävästi enemmän. Lisäksi esimerkiksi Mellunmäessä on tuhansien asukkaiden edestä täydennysrakentamispotentiaalia. 
Automaattimetroprojekti on ollut merkittävissä ongelmissa, eikä ole lainkaan varmaa voidaanko kolmen vuoden päästä ajaa metroa 2,5 minuutin vuorovälillä. Jos automaattiprojekti viivästyy tai epäonnistuu, ei metron kapasiteetti riitä edes nykyisen matkustajamäärän kuljettamiseen Vuosaaresta, jonka haaralla on tällä hetkellä suurempi kuormitus. 
Metron länsivarren asukasmääräarviot ovat myös täysin vanhentuneita. Espoolaisille tiedoksi, että näillä lyhyillä laitureilla myös Espoossa päästään seisomaan, kunhan Espoossa tehdyt täydennysrakentamissuunnitelmat toteutetaan.