Kuntauudistus hirvittää

8.2.2012 14 By admin

Minut tuntevat ja blogiani seuranneet tietävät varmasti, että kannatan seudullista demokratiaa. Saattaa siis tulla yllätyksenä, että minua hirvittää tämä nykyinen kuntauudistus. (Ministeriön suunnitelma julkaistiin tänään. Yhdistettävät kunnat, YLE).

Suomen suuret kaupunkiseudut ovat ongelmissa siksi, ettei aidosti seudullisia päätöksiä tehdä seututasolla. Tai jos tehdään, niin päätöksiä tehdään hallintohimmeleissä, jossa demokratia ja vastuu karkaavat, eikä maksajalla ole aitoa sananvaltaa päätöksiin.

Saattaa siis tulla yllätyksenä, että minua hirvittää tämä nykyinen kuntauudistus. Kasvoin lapsuuteni ja nuoruuteni Valkeakoskella, joka nyt oltaisiin liittämässä Urjalaan, Pälkäneeseen ja Akaaseen (ent. Toijala, Viiala ja Kylmäkoski). Aluetta tuntemattomille kerron sen verran, että Toijala ja Valkeakoski ovat kaksi suurin piirtein samankokoista naapurikuntaa (Valkeakoski jonkin verran suurempi). Molemmilla on oma kaupunkikeskuksensa – etäisyyttä näiden välillä on runsaat kymmenen kilometriä.
Toijalan keskus on rautatieaseman ympärillä ja näistä kahdesta selkeästi pienempi. Kaupunkien välillä on myös pitkään vallinnut kilpailuhenki: valkeakoskelaisten mielestä he ovat parempia kuin toijalalaiset ja päinvastoin.

Jos kaupungit yhdistetään suunnitelman mukaisesti, tulevaisuudessa näiden kahden keskuksen välillä tullaan näkemään poliittinen kädenvääntö. Keskittyykö uuden kunnan valtuusto edistämään sekä Valkeakosken keskustan, että Toijalan keskustan kehittämistä? Vai tuleeko valtuustoon poliittinen ryhmä, joka ajaa toisen keskuksen alas – Valkeakosken tai Toijalan. Kaupallisia palveluita ei tietenkään voi heti ajaa alas, mutta jos lasten päivähoito, koulut, terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut siirtyvät toiseen keskukseen, on häviävän keskuksen osana hidas kuolema.

Tässä on minun käsittääkseni se huoli, joka saa maakuntien ihmiset takajaloilleen kuntauudistuksesta puhuttaessa. Se on myös niin kova huoli, että koko uudistus voi kaatua, jos ongelmaa ei onnistuta ratkaisemaan.

Oma ehdotukseni on taajamademokratia (ja kaupunginosademokratia näin suurissa kaupungeissa), jolle annetaan raha ja valta päättää esim. katujen kunnossa pidosta, puistojen ylläpidosta, leikkipuistoista, päivähoidosta, nuorisotoimesta ja muista asioista, jotka luontaisesti kuuluvat paikallisesti päätettäviksi. Tehtävien laajuus voisi riippua taajaman koosta siten, että suuressa taajamassa (esim. Valkeakoski) lähidemokratialla päätetään myös peruskoulusta kun taas pienessä kylässä ehkä vain nuorisotalosta ja ympäristön kunnossapidosta. Näin voitaisiin myös pelastaa se talkoohenki, jolla monissa pienissä kunnissa nykyään asiat hoidetaan.