Meri-Rastila
Meri-Rastilan rantametsän osayleiskaava on tänään kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Tällä kertaa Osmo ja Elina ovat menossa edustamaan. Oden kommentit Meri-Rastilasta täällä ja lautakunnan listasta täällä ja Elinan mietteet täällä. Lautakunnan lista tässä.
Helsingin kasvu suuntautuu uuden yleiskaavan myötä yhä enemmän olemassaolevan kaupunkirakenteen tiivistämiseen. Jotta tässä onnistutaan, täytyy kaupungin opetella tekemään kaavoitusta yhteistyössä asukkaiden kanssa – ja tarvitaan esimerkkejä onnistuneesta täydennysrakentamisesta, johon asukkaat ovat tyytyväisiä sen jälkeen.
Meri-Rastila voi olla tulevaisuudessa se esimerkki, jota käytetään kun täydennysrakentamisesta puhutaan muualla Helsingissä – joko hyvässä tai pahassa.
OurCityn pohjalta kaavoittamisessa on haasteita, ainakin autopaikkojen sijoittamisen osalta, mutta tätä pitää joka tapauksessa opetella tulevaisuutta varten. Parempi siis aloittaa heti.
KSV puhuu mielellään alueiden tiivistämisestä, vaikka olisi suunnittelemassa kaupunkirakenteen levittämistä luontoalueille. Viraston suhtautuminen OURCity-suunnitelmaan on paljastanut, ettei kaupungilla ole halua suunnitella aitoa tiivistämistä.
Tavallaan suhtautuminen myös testaa sitä, kuinka kiireellisenä asuinrakentamista ylipäätään pidetään. Osayleiskaavaehdotusta runnotaan läpi, vaikka virastossa tunnistetaan, että siitä tultaisiin valittamaan. OURCity taas on saanut tukea paitsi asukkaiden myös luontojärjestöjen muistutuksissa, joten sen osalta valituksia ei todennäköisesti olisi tulossa eikä valitusperusteita edes oikein olisi tarjolla.
Luulen, että OURCity-suunnitelman pohjalta toteutetuille asunnoille löytyisi hyvinkin kysyntää. Keskuspuiston läheisyyden on tutkitusti todettu nostavan asuntojen hintoja. Meri-Rastilan ulkoilualue voisi toimia vastaavana houkuttimena – kunhan uhka sinne rakentamisesta poistuisi.
Asuinaluetta on hyvä kehittää vahvuuksiensa varassa ja niin, että asukkaiden asiantuntemus kotiseudustaan otetaan huomioon.
OURCity-kaavassa on suunniteltu myös paikoitusta. Tämä minihuomiona.
On mahdollista eheyttää jo rakennettua aluetta ja säilyttää arvokas ulkoilupuisto. Tärkeätä on, että alueen kehittäminen toimii myös asukkaiden kannalta.
OURCityn A3-kirjasta pysäköinnin suunnittelu löytyy sivuilta 27 – 28. Parkkipaikkojen suhteen ei siis pitäisi olla mitään ongelmaa.
A3-kirja on ladattavissa Pro Meri-Rastila -blogin etusivulta samoin kuin osayleiskaavaehdotusta ja OURCity-suunnitelmaa vertaileva Sitran rahoittama FCG-tutkimuskin.