Pienet kopterit, niin lystikkäitä on
Lystikäs kopteri etsii laskeutumisalustaa. Onneksi Penttilän vaarilla on saari – se oma saari. Ja saareen vaari aikoo rakentaa yksinäisille koptereille oman laskeutumisalustan. Laskeutumisalustalla kopterit voivat sitten pörrätä ja pölyttää toistensa roottoreita. Koska pölyttäminen on meluisaa toimintaa, aikoo vaari rakentaa koptereita varten omaan saareensa pitkän kannaksen ja tekosaaren. Tekosaaresta on hyvä pörrätä.
Ongelmaksi muodostuu vain nuo kiusankappaleet, jotka haluavat kaikkien ilon pilata. Honey, honey, nearly kill me, ne laulavat. ”Hernesaaresta tulee kuollut paikka, kun ei sinne saada riittävästi asuntoi”, ”Onko taloudellisesti järkevää laittaa 150-200 miljoonaa helikopterikenttään?”, ”Meillä on asuntopula. Ihmiset ja asunnot ensin!”, ”Helikopterit vaarantavat purjehduksen Helsingin edustalla!”, ”Pihlajasaaresta tulee melualuetta!” Kaiken maailman ilonpilaajia.
Käsi ylös! Kuka ei riemuiten maksaisi paria sataa miljoonaa siitä ilosta, että jopa kolmekymmentätuhatta matkustajaa vuodessa saa lentää Hernesaaresta Tallinnaan tai Pietariin? Kuka meistä ei riemuiten asuisi kauempana keskustasta, kun Hernesaareen mahtuu ehkä jopa 1000-2000 asukasta vähemmän asumaan? Iloinen veronmaksajahan on vain tyytyväinen, kun pääsee käyttämään maksimaalisen määrän verorahojaan helikopterisuhareiden hyväksi.
Toim. huom. kentän arvioidut rakentamiskustannukset ovat 83 miljoonaa. Jos arvioi, että tehtävien asuntojen arvo laskisi esimerkiksi satasen neliöltä melun vuoksi, tästä tulee parikymmentä miljoonaa tappiota kaupungille lisää – ja 1000-2000 asukkaan asunnot vastaavat noin 50-100 miljoonaa jäämättä saatavia myyntivoittoja maanomistajalla. Siis Helsingin kaupungille, eli veronmaksajille. Yhteensä siis noin 150-200 miljoonaa.
Rakennetaan mieluummin samalla rahalla 1:1 näköiskopio Barad-dûrista Guggenheimille varatulle tontille. Saataisiin ainakin huvia koko rahan edestä.
Hell yea! Barad-dûr on sitäpaitsi ihan helvetin magee! Pörinäsaaresta en ihan heti uskoisi moista.
Kuinka kauas se kopterimelu ulottuu? Laivaterminaalin katto kun olisi ehottomasti paras paikka sille. Rakennetaan työpaikkoja terminaalin viereen melumuuriksi.
Tai sitten ponttoonien päälle Keilaniemeen, samapa tuo.
Melukartta löytyy täältä: http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2012/Ksv_2012-02-14_Kslk_5_El/C4F036E3-F32A-4275-9F27-734D3C2938D7/Liite.pdf
Käytännössä nykyisillä melunormeilla ei ton lähemmäs asutusta ilmeisesti voi rakentaa. Keilaniemi olis tässä suhteessa hyvä paikka. Siellähän on jo helikopterikenttä siinä Nokian konttorin edessä Länärin vieressä.
En nyt jaksa käydä katsomassa sitä melukarttaa, mutta pitää muistaa että se ei ole ainoastaan mihin saa rakentaa… Se melu kun ei lopu siihen rajalle, vaan siihenkin paikkaan johon saa rakentaa, asetetaan rajoituksia rakennusmateriaaleille ja ulkokuoren ääneneristävyydelle = kalliimpaa rakentamista. Arkkitehdit ovat jo pitkän aikaa suosineet isoja lasiseiniä, joiden ääntäeristävät versiot ovat erittäin kalliita…
Mutta oletteko laskenet Barad-Durin varjostusalueen? Entä liekehtivän silmän paloturvallisuus? Onko yhden sormuksen varaan tehdyt perustukset kestävän kehityksen mukaisia?
Miksi tuossa meluselvityksessä on käytetty eri väritystä kuin normaalisti? Yleensä keltainen on ollut 55 – 60 dB.
Sitä kannattaa varmaan kysyä virastosta.
Tuollaisen pitkäaikaiseen keskiarvoon perustuva melulaskelma on mielestäni aivan vääränlainen helikopterin kanssa. Pitäisi katsoa millaisen melukuorman tuo aiheuttaa nousujen ja laskujen yhteydessä. Joka tapauksessa en kannata kenttää. Ottakaa laskelmissa myös huomioon 1000 – 2000 hyvätuloisen veronmaksajan vuotuinen hävikki.
Marko: olen ehdottomasti samaa mieltä tuosta melulaskelmasta. Käsittääkseni projekti ei ole millään tavoin taloudellisesti perusteltavissa.