Pyöräilijät huomio: kantakaupungin pyörätiet vaarassa!

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti eilen palauttaa sekä Runeberginkadun että Helsinginkadun pyörätiesuunnitelmat valmisteluun vaatien suunniteltujen pyöräteiden huonontamista ja poistuvien asukaspysäköintipaikkojen korvaamista. Asiasta tarkemmat selostukset löytää Elina Moisiolta (myös tämä). Otso Kivekkään blogista löytyy myös lisätietoja, mikäli haluat vaikuttaa asiaan.

Ehdin istumaan edellisessä kaupunkisuunnittelulautakunnassa vuoden päivät. Meillä oli lautakunnassa merkittäviä erimielisyyksiä siitä, miten tätä kaupunkia kuuluu kehittää – ja niin kuuluukin. Silloin kuitenkin lautakunnassa oli yhteinen ymmärrys siitä, että Helsingin pyöräilyn infrastruktuuria tulee kehittää kansainvälisten toimivien esimerkkien mukaan. Nyt näyttää pahalta. Toivon, että kyse on vain alkukangertelusta ja että pystymme vielä löytämään yhteisen ymmärryksen siitä, että ratikoita on nopeutettava ja pyöräilyn infrastruktuuria parannettava.

Lopuksi vielä muutama tiedonhippu, jotta väärinkäsitykset ja ymmärrykset eivät pääsisi häiritsemään asiallista keskustelua:

  • Runeberginkadulta paikkoja on poistumassa parisenkymmentä. Viime vuonna päätimme lautakunnassa että vieressä olevalle Mäntymäen kentälle tulee satoja asukaspysäköintipaikkoja. Tämä ei kuitenkaan Kokoomuksen ja SDP:n edustajille riittänyt.
  • Alppiharjun asukaspysäköintialueella on 300 paikkaa enemmän kuin myytyjä pysäköintitunnuksia. Alueen asukkaana tiedän, ettei täällä ole koskaan pulaa paikoista. Erityisen paljon pysäköintipaikkoja on kesäisin, kun suuri osa autollisista on kesämökeillään (kesämökki on yksi tärkeä syy, jonka takia kukaan haluaa omistaa auton Alppiharjun alueella). Tästä syystä Vaasankadun muuttaminen kävelykaduksi kesäisin ei vaikuta autopaikkatilanteeseen ongelmallisesti.
  • Esitetyt pyörätiesuunnitelmat palautettiin valmisteluun nimenomaan siksi, että Kokoomukselle ja demareille ei kelvannut autopaikkojen poisto. Osmo Soininvaara teki oman palautusesityksensä suunnitelmien palauttamisesta asukkaiden ja yritysten kuulemiseksi ei saanut kannatusta. (Faktat voi tarkistaa yllä linkkaamastani kokouspöytäkirjasta).

Lopuksi vielä haluaisin huomauttaa, että pyöräteitä on aika ryhtyä rakentamaan siten, etteivät ne aiheuta vaaraa jalankulkijoille. Töölössä ja Alppiharjussa asuu paljon lapsia ja lapsiperheiden ensisijainen kulkutapa on kävely ja joukkoliikenne. Tästä syystä jo pienet lapset opettelevat kävelemään jalkakäytävällä ihan itse.

Alle kouluikäiselle on käytännössä mahdoton selittää, että asfaltissa oleva viiva on raja, jonka toiselle puolelle ei saa mennä. Sen sijaan jo kaksivuotias ymmärtää sen, kun hänelle sanotaan että tasoeron toisella puolella on pyörien ja autojen paikka ja täällä kävelijöiden. Tasoero on jotain käsin koskeltavaa – konkreettista. Sen huomaamiseen ja huomioimiseen ei tarvita tietoista ajattelua. Pyörän paikka on ajoradalla, ei kadulla kävelyä opettelevan lapsen vieressä.