Seuraavat 400 000 helsinkiläistä: Pyöräilevä kaupunki
Tällä vaalikaudella on aloitettu varsinainen työ pyöräilyn edistämiseksi Helsingissä. Viime kesänä saimme vihdoin kaupunkipyörät ja tänä kesänä pyöriä ja asemia tulee lisää. Pyörät olivat huikea menestys ja parantavat kantakaupungissa saavutettavuutta niin joukkoliikenteellä kuin paikallisestikin.
Yksi tärkeimmistä nyt etenevistä asioista on kantakaupungin pyörätieverkoston rakentaminen. Siitä on iloa niin jalankulkijoille, pyöräilijöille kuin joukkoliikenteen käyttäjillekin. Hämeentie on loistava esimerkki – joukkoliikenne nopeutuu minuuteilla ja pyörät poistuvat jalkakäytäviltä.
SEURAAVAT 400 000 HELSINKILÄISTÄ ON SYKSYLLÄ 2012 MINUN, OTSO KIVEKKÄÄN, OSMO SOININVAARAN JA MARI HOLOPAISEN JULKAISEMA PAMFLETTI SIITÄ, MITEN HELSINKIÄ TULISI KEHITTÄÄ. ALLA KIRJAN SEURAAVA LUKU ON Otso kivekkään ”Pyöräilevä kaupunki”. HYVIÄ LUKUHETKIÄ.
Seuraavat 400 000 helsinkiläistä
Pyöräilevä kaupunki
Otso Kivekäs
Pyöräilevä kaupunki on onnellisempi kaupunki. Helsingissä tehdään nyt 9 prosenttia matkoista pyörällä. Jos osuus saadaan tavoitteen mukaan nostettua 15 prosenttiin, on siitä merkittävää hyötyä meille kaikille.
Pyöräily kannattaa. Tanskalaisten tutkimusten mukaan pyöräilykilometrin hyödyt yhteiskunnalle ovat 16 senttiä, kun taas autoilukilometri maksaa 10 senttiä. Suurin ero tulee terveyshyödyistä: pyöräilijät elävät pidempään ja ovat terveempiä ja siksi tuottavampia yhteiskunnan jäseniä.
Pyöräily on halpaa. Laadukkaidenkaan pyöräväylien tekeminen ei maksa juuri mitään verrattuna moottoriteiden tai metroratojen hintaan. Siksi pyöräilyn edistäminen ei ole rahasta kiinni: jokainen sentti tuo säästöä muualla.
Pyöräily sopii tiiviiseen kaupunkiin. Pyörämatkat ovat lyhyitä, yleensä alle 5km. Vastaavasti pyörät tarvitsevat vähän tilaa ja mahtuvat hyvin umpikortteleiden sisäpihoille tai kadunvarteen. Siksi pyöräily tukee tiivistä kaupunkirakennetta, jossa työpaikat ja myös palvelut ovat lähellä.
Pyöräily ei saastuta. Pyöräliikenne ei aiheuta hiilidioksidipäästöjä, meluhaittoja tai hiukkaspäästöjä. Siksikin se on ideaali kulkutapa kaupungeissa. Pyöräilyn lisääntyminen parantaa kaikkien hyvinvointia.
Pyöräilyn edistäminen ei sinänsä ratkaise mitään Helsingin suuria ongelmia. Se ei tuota lisää asuntoja. Se ei tee kaupungista tiivistä. Se ei hoida vanhuksia tai lisää päiväkotipaikkoja lähelle.